Ben je verplicht om bladeren weg te vegen van het trottoir voor je huis?

Het trottoir is in principe gemeentegrond, maar ik kan me herinneren dat er regels waren/zijn over het schoonhouden van de stoep voor je huis.

bamibal
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dit op een site , hier gaat het wel over sneeuw en ijs, maar ik denk dat het onder dezelfde regel zou vallen. Er staat : In sommige gemeenten staat in de Algemene politieverordening (APV), dat inwoners verplicht zijn om sneeuw en ijzel binnen twee dagen van hun stoep te verwijderen. Maar de meeste gemeenten namen in 1986 de model-APV van de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) over. Daarin is die regel verwijderd. “Volgens internationale verdragen zou een overheid haar burgers niet mogen verplichten schoon te maken. Dat zou dwangarbeid zijn”, legt VNG-woordvoerder. Gemeenten, die dit nog wel in de APV hebben staan, hebben verschillende regels hiervoor. De ene gemeente stelt 1 meter sneeuw en ijsvrij, de andere 2 meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschil is wel dat sneeuw en ijs vallen en blijven liggen, en dat blaadjes door de wind weggeblazen worden. Heb je net je stoepje schoon, kun je weer beginnen. Daarom lijkt het mij een onhaalbare eis. Het zou me verbazen als dat ergens in de APV stond.

Antwoorden (4)

Nee, dit is niet verplicht.

Wel is dit zo netjes voor het straatbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland ben je niet verplicht om je stoep te vegen (in een aantal andere landen wel).
Het is niet geregeld in de wet, maar er zijn gemeenten die dit in de APV hebben opgenomen.
Je kunt dus het beste even informeren bij de gemeente waar je woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt per gemeente geregeld.
Wel is het zo, dat als op je oprit oid veel bladeren of sneeuw ligt de postbode mag weigeren brieven te posten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de wet staat immers wel geschreven dat wanneer het pad van de bewoner zoveel gevaar geeft waardoor een bijv. Postbode uit glijdt waar de bewoner iets aan ha kunnen doen bijv. Blad ruimen of sneeuw scheppen of de brievenbus verplaatsen dat dan de bewoner schuldig is als in dit geval de postbode iets overkomt!