Als iemands bezit bij mij ligt, wordt dit dan na een periode mijn eigendom?

Om dit een beetje te verduidelijken geef ik een voorbeeld (zo is het niet in mijn geval maar zo wordt de vraag duidelijk :))

Iemand vergeet zijn iPod bij jou thuis. Je hebt die persoon niet zo heel graag en vertelt hem niet dat de iPod bij jou thuis ligt.

Wordt die iPod na verloop van tijd dan jou eigendom? Na een jaar ofzo?

ik dacht ooit zoiets te hebben gelezen maar vindt het niet terug...

Toegevoegd na 8 minuten:
Om nog iets verder te verduidelijken:

Ik zou graag antwoorden hebben die met de wet te maken hebben, en niet of jullie het persoonlijk wel eerlijk vinden van het bij te houden of niet.

Hier komt ook nog bij dat de persoon in kwestie mij nog geld moet, en reeds meerdere malen mijn mails. telefoons en smsjes negeerde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk niet. Als jij weet wie de eigenaar van een van jou thuis vergeten mee te nemen artikel, dan ben jij verplicht om die persoon daarvan op de hoogte te stellen. Het is een vorm van diefstal als je dat niet doorgeeft! Pas wanneer de eigenaar weet dat het bij jou ligt en het na een jaar nog niet opgehaald heeft zou jij het mogen gaan gebruiken.

Toegevoegd na 22 minuten:
http://www.politie.nl/vraagbaak/watzijnderegelsbijverlorengevondenvoorwerpen.aspx:
De vinder heeft de keus tussen meenemen en na een jaar eigenaar worden, of afgeven bij politiebureau of gemeentehuis en alle rechten laten varen. De wet kent een aangifteplicht. Bij het niet nakomen van deze verplichting maakt u zich schuldig aan het misdrijf verduistering.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is volgens mij eerder hoe dat jij denkt dat het is, of hoe jij vindt dat het zou moeten gaan, ethisch gezien...
Maar is dat de wet? En in mijn geval moet de persoon in kwestie mij nog geld ... En heeft al meerdere malen mijn mails en smsjes genegeerd.
Amadea
12 jaar geleden
Nee, dit is niet zoals ik dénk dat het is maar zo zijn de maatschappelijke regels. Als jij je iets toeeigent wat van een ander is dan ben je een dief! Het doet niet ter zake of jij die persoon wel of niet mag en of er schulden zijn. Zo ontstaan criminele afrekeningen, omdat anderen menen dat iemand hen iets schuldig is. Het gaat van kwaad tot erger. Eerlijkheid duurt het langst.

Andere antwoorden (3)

Nee, dit is zelfs diefstal als hij erachter komt dat jij het bij je hebt, ik raad je aan hem/haar te bellen en zeggen dat je iets van hem/haar hebt "gevonden"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb de vraag nog wat verduidelijkt, veranderd dat je antwoord ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je die persoon al geprobeerd hebt te bereiken kan je 't beste gewoon wachten, jij hebt je best er al voor gedaan
Als je weet wie de eigenaar is dien je het inderdaad terug te geven. Als je dit niet weet, word het inderdaad jou eigendom. Ik geloof na 3 of 7 jaar. Maar dat is niet relevant in dit geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet en dit valt onder verduistering:

"Verduistering is het zich opzettelijk wederrechtelijk toeëigenen van een goed dat aan een ander toebehoort welk goed men anders dan als gevolg van een misdrijf onder zich heeft."

Als jij iets vind dan ben je in principe verplicht dit aan te geven bij de politie, gemeente of instantie (bijvoorbeeld in de supermarkt waar je het vind) en dan kan het wel zo zijn dat het uiteindelijk van jouw wordt.

Maar in jouw geval is het naar mijn mening verduistering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel, klaar en duidelijk.