Tot hoe laat mag men thuis een schuurmachine gebruiken? Is dat tot 20 of tot 22u?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Het beste antwoord

Officeel volgens mij tot 22 uur maar het ligt er wel een beetje aan of je kleine buur kindertjes hebt die vroeg naar bed gaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang er geen overlast wordt ondervonden door byyrtgenoten zolang als je zelf wilt.

Andere antwoorden (4)

Hier zijn geen regels voor. Men laat dit over aan de betrokkenen zelf. Dus als je op goede voet bent met je buren en tijdig aangeeft dat je voor geluidsoverlast kan gaan zorgen en vraagt of de buren daar geen bezwaar tegen hebben, is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zijn er wel regels voor. Anders kan de politie ook niet ingrijpen bij geluidsoverlast. Dat je met de buren afspreekt dat zij geen aanspraak maken op de wet betekent niet dat hij niet bestaat natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke regels zijn er dan MrTomaat?
Laat mij één wettekst zien waarin dat geregeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van mij dezelfde reactie: Graag uw reactie met bewijzen onderbouwen, voordat men reageert.
Je mag tot 22:00 schuren, vanaf daarna mag het niet meer.

Of er kleine kindjes naast je wonen heeft er officieel niks mee te maken, maar als je je buren te vriend wilt houden zou ik er dan maar wat eerder mee stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt door de gemeente bepaald waarin je woont in hun Plaatselijke Verordening. De norm in de meeste gemeenten is 22 uur.
Ik heb het echter zelf meegemaakt, toen mijn kind nog een baby was, dat een buurman keiharde muziek draaide en nadat ik eerst netjes had gevraagd om begrip voor een huilende baby die niet kon slapen, hij hier vervolgens niets aan wilde doen. Ik heb gewacht tot 21.30 en toen werd ik halfgek en heb de politie gebeld.
Ik liet beide agentes binnenkomen om zelf de herrie aan te horen en een van hen vroeg; "Waarom heb je niet eerder gebeld"? Ik zei toen dat ik dacht dat dat pas zin had na 22 uur. Die agente zei toen dat ik al om 19 uur had kunnen bellen omdat het voor mij en een baby die dan moet slapen wel degelijk burengerucht is (zo formuleerde zij dit toen)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als er overlast ervaren wordt om 3 uur in de middag, moet er gestopt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze agenten hebben zelf een regeltje bedacht en absoluut geen grond om in te kunnen grijpen!!!
Zij gaan hun boekje te buiten1
Alleen als het echt iedere dag gebeurt zou er misschien iets aan gedaan kunnen worden maar dat maak ik uit dit antwoord niet op.
En of er wel of niet een baby in het spel is maakt niets uit.
amc
12 jaar geleden
Kan je nagaan wat een herrie het geweest was!!!Dat zelfs zij menen dat dit té erg was. Mijn ex-buurman was junk en zorgde wel vaker voor overlast, dus ik denk dat dit zeker meewerkte.
@highpants; Nee, overdag mag je rustig herrie maken, overlast van lawaai mag 's avonds na 22 uur in onze gemeente aangepakt worden.
Je mag tot 10 uur 's avonds thuis klussen waarbij geluiden vrijkomen die door de buren gehoord kunnen worden en een schuurmachine gebruiken of gaten in de muren boren.
Er is op dit gebied wettelijk helemaal niets geregeld.
En zeker niet in APV's zoals ik in een eerder antwoord tegenkwam.
Hier heeft geen gemeente of wetgever niets mee te maken.
We hebben het hier over ONGESCHREVEN REGELS.
Dit zijn regels die voortkomen uit fatsoen en omgangsvormen.
Er is dus geen enkele dwang mogelijk van bovenaf om te voorkomen dat je klust tot bijv. half elf 's avonds.
Maar iedereen begrijpt dat 10 uur 's avonds een algemeen aanvaard tijdstip is en de meeste mensen houden zich gelukkig aan deze ongeschreven regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik nachtdienst heb en er om 3 uur in de middag tot 2200 uur een enorme herrie is mag ik er niets van zeggen en/of de politie vragen hier iets aan te doen? Zodra er overlast ontstaat dient de overlastgever ervoor te zorgen dat het stopt. En daar is echt geen tijd aan gebonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee inderdaad.
Er hoeft helemaal niemand rekening met jou te houden omdat jij nachtdienst hebt!!!
Je kunt natuurlijk de politie bellen maar je zult van een koude kermis thuiskomen omdat zij helemaal niets zullen kunnen uitrichten.
Er is nl. wettelijk helemaal niets geregeld dus kán een agent helemaal niet ingrijpen.
Ik heb het zelf meegemaakt toen ik aan het verbouwen was en 's avonds om 19.00 uur de politie bij mij voor de deur stond omdat mijn buurman had geklaagd over verbouwingsgeluiden.
Hij was moe en wilde iedere avond tussen 18.00 uur en 19.30 uur even naar bed om te slapen en dat lukte hem niet ivm de geluiden.
Hij had de "herrie" schromelijk overdreven en een klacht ingediend.
De politie heeft hem duidelijk gemaakt dat zij niets konden uitrichten.
Later heb ik contact gehad met de woningbouwvereniging en hen dit voorgelegd en ook zij hebben mij verteld dat ik gewoon volgens de gebruiken tot 's avonds 22.00 uur kon klussen waarbij geluid geproduceerd werd en ik geen rekening hoef te houden met mensen die zo nodig even wilden slapen.
Mijn buurman draaide ook onregelmatige diensten en ik hoefde daar geen rekening mee te houden.
Hij is ook door de woningbouwvereniging op zijn vingers getikt ivm de klachten die hij over mij had geuit en hebben hem in het ongelijk en mij in het gelijk gesteld.