Hoe hoog ia de boete voor baldadigheid?

Ik heb net op een fiets lopen te springen. Verder
Nooit in mn leven iets misdaan.

Toegevoegd na 13 uur:
er is geen schade aan de fiets verder.
er kwam na een tijdje politie in burger aanlopen die om mn id-kaart vroeg. ze hebben mn gegevens op geschreven en gezegt dat ik een bekeuring krijg voor baldadigheid. verder heb ik ook niks meegekregen ofzo.

ik weet dat ik fout ben geweest, en ik heb er wel wat van geleerd. ik hoor van een ander zn spul af te blijven.

de officier van justitie bepaald de boete zeiden de agenten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
14.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom spring je op een fiets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
zondag
12 jaar geleden
Waarom doe je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig... -.-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb wel bekend dat ik het gedaan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was toch ook een heterdaadje, als ik de vraag zo lees?

Antwoorden (5)

Ten eerste is het geen baldadigheid maar pure vernieling, als ze je pakken kan je alle schade betalen dat loopt snel op kromme wiel kost al minimaal 70 euro en je krijgt ongeveer 40 uur via bureau halt. Bij ons was een fiets gejat, dader had hem gestript en achter gelaten dij de super om de hoek, kreeg bijna 400 euro schade te vergoeden en ook 40 uur via halt.

Toegevoegd na 1 minuut:
dus geen boete maar gewoon straf, het is ook geen boete zoals door rood rijden of zonder licht, officieel kan het zelfs via de officier van justitie gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De strafmaat is van vele dingen afhankelijk, dat je nog nooit iets gedaan hebt telt daar ook bij.

Daarbij telt of het om de schade, de plek, de oorzaak en nog veel meer dingen mee.

Baldadigheid kent de wetgever niet, dit is vernieling, straf varieert van een paar uur werkstraf tot een paar jaar gevangenisstraf.

Toegevoegd na 37 seconden:
Een boete is overigens ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wetgever kent baldadigheid wel, en dat staat als straatschenderij in derde Wetboek van Strafrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je zelf al schrijft kent de wetgever geen baldadigheid,je schrijft duidelijk dat wat een aantal mensen beschouwen als baldadigheid in de wet omschreven staat als straatschenderij. straatschenderij is iets anders dan wat hier beschreven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theodbn. Jawel. Straatschenderij = baldadigheid.
Artikel 424. In lid 1 spreekt met van "Baldadigheid plegen op de openbare weg" Van vernieling kan geen sprake zijn, althans geen vernieling in de vorm van 350. Om dit te hebben moet er sprake zijn van opzet en schade. En dit laatste is er niet geeft beantwoorder al aan. De boete is 180 euro. Zie anders mijn antwoord, maakt het misschien wat duidelijker. p.s. je bent overigens niet de enige hoor die dit door elkaar haalt. (de reacties bewijzen dit al :-))
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Een boete van de vierde categorie is maximaal € 19.000,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je bent staandegehouden en een bekeuring hebt gekregen voor baldadigheid? Dan gaat bovenstaande niet op maar zal je tzt een transactievoorstel/strafbeschikking ontvangen.

Het standaardbedrag voor baldadigheid is 180 euro maar kan omhoog of omlaag afhankelijk van het feit en de schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!! Echter het bedrag blijft wel 180 euro, echter mocht er aangifte worden gedaan in geval van daadwerkelijke schade zal het niet via een transactie gaan maar via een summier procesverbaal waarbij de schade vergoeding strafrechtelijk zal worden verhaald. Maar vraagsteller geeft al aan dat er geen schade is, dus de boete zal inderdaad bij de 180 euro blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74: juist, even verkeerd gekeken.
Die is 180 euro.

In tegenstelling tot mijn voorgangers bestaat baldadigheid wèl in de wet. Ook bekent als straatschenderij.

Het valt niet onder vernieling, tenzij je het doel had om iets daadwerkelijk te vernielen, dan spreek je van artikel 350 wetboek v strafrecht.

Als jij in een jolige bui (biertje op?) een fiets zag liggen en dacht: Ik ga daar eens (even direct gezegd) de paljas uithangen en zogenaamd leuk op een fiets springen, dan valt dit onder baldadigheid. Artikel 424 W.v.Sr.

Nog even voor de duidelijkheid:
Van vernieling is pas sprake als jij echt het doel had om een goed te vernielen. Jij ziet iets en bv in een kwade bui of iemand anders te benadelen ga jij het goed dusdanig behandelen dat het onbruikbaar wordt of schade krijgt. Je hebt het doel en je voert deze ook uit met schade tot vervolg.

Bij baldadigheid hoeft er geen schade te zijn en er hoeft geen aangifte van de eigenaar te zijn. Plus de opzet van de dader (jij dus) is niet vernielen maar puur baldadig gedrag. En dat gaat je dus 180 euro kosten.
Mocht de eigenaar nog aangifte tegen jou gaan doen er is schade aan de fiets ontstaan door jouw jolige gedrag, dan moet je ook nog eens de schade vergoeden. En nee, dit kan niet via de verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er wel wat van geleerd.
en inderdaad, ik had een paar biertjes op, maar op het moment dat ze kwamen was al het bier in mn tas en had ik niks in mn handen. waarom kon die agent (in burger) mij dan niet vertellen hoe hoog die boete zal zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat het samenhing met een "bakkie" op. Begrijp mij niet verkeerd, je kan je ook schuldig maken aan baldadigheid als je broodnuchter bent, maar meestal onstaat dit gedrag als men in een aangeschoten bui is. Dan vervagen de grenzen wel eens bij mensen als ze een borreltje op hebben :-) Dat hij het bedrag niet kon noemen kan ik mij iets bij voorstellen, voor veel zaken die administratief worden afgehandeld (rood licht, geen gordel etc) staan vaste bedragen voor.
Voor overtredingen van strafrecht meestal niet. Denk dat hij dacht dat dat bij baldadigheid ook het geval was. En ik vermoed dat hij niet zijn bonnenboekje bij zich had gezien hij in burger was, heeft waarschijnlijk jouw gegevens in een notitieboekje gezet. Dus hij kon het ook niet opzoeken. Dit maakt trouwens niets uit voor de geldigheid hoor. Trouwens mooi dat je jouw verantwoordelijk hebt genomen en er wat van geleerd hebt. Wel een dure les overigens. Binnen een paar weken zal je de boete ontvangen en daar staat ook op wanneer je hem betaald moet hebben.
Dus je hebt nog even de tijd om het geld te reserveren. Hoop dat het duidelijk is voor je zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft het ook nog gevolgen voor mn verdere leven zeg maar? dat ik niet op het hbo kom omdat ik dit gedaan heb.
of dat ik een baan niet krijg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Met de boete is het afgedaan. Mocht de agent een rapportage opmaken in het politiesysteem is dit tegenwoordig nog maar 5 jaar opvraagbaar. Je moet de boete zien als een transactie voorstel van justitie. Betaal je deze en laat je het niet voorkomen, dan is het gedaan.
Ook justitie houdt hier administratie van bij, maar je hoeft niet bang te zijn dat je geen "verklaring van goed gedrag" meer kan opvragen.
Dit is namelijk wel het geval bij misdrijven. Echter baldadigheid is een overtreding en geen misdrijf dus daar geldt het niet voor.
Dus het blijft echt bij die boete van 180 euro. No Worries.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, bedankt,
180 euro is veel geld..:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik. Strafmaten mbt verstoren van de openbare orde zijn erg duur.
Maar goed, het is zo, niets meer aan te doen. Kost je 180 euro, dat wel, maar het heeft verder geen gevolgen voor jou. Behalve dat je wschijnlijk de volgende keer beter nadenkt.
Bind me er niet op vast, maar de betaaldatum zal ongeveer over een maandje of 2/3 zijn. Kan je alvast wat geld reserveren. Het is niet zo dat je het volgende week al overgemaakt moet hebben.
Alles duidelijk nu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal duidelijk.
ik kan nog geen plusjes geven, maar anders had je er nu 1.
ik zal morgen hier even het beste antwoord van maken.;) bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan hoor. Enne, een bedankje in de reacties vind ik meer waard dan een plusje. Weet ik tenminste dat het zin heeft gehad wat ik neer heb gezet voor de vraagsteller.
Jij ook (alvast) bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha geen dank.
ik sponsor de staat met 180 euro.
hebben 'we' iets minder staatsschuld toch?:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet de officier van justitie er aan te pas komen als het boetebedrag vaststaat? Puur om naar het verleden te kijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom hoefen ze niet naar mn verleden te kijken als ik zonder licht rijdt of iets dergelijks?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Grijze: Dit heeft te maken met 1 belangrijk element en dat is opzet en schade.
Vb: Iemand gooit uit baldadigheid een steen. Ruit kapot.
Geen vernieling in de zin van de wet maar baldadigheid onder straatschenderij. Ook als er geen schade zou zijn, bv hij raakt de ruit wel maar gaat niet kapot, nog steeds straatschenderij.
Iemand gooit die zelfde steen en wil opzettelijk de ruit in gooien, lukt hem dit, schade dus, dan sprake van vernieling.
Dit kan je ook toepassen op die prullenbak.
Moedwillig erop gaan springen met het doel het te vernielen, vernieling. Omtrappen in een jolige bui al dan niet schade, straatschenderij dus baldadigheid. Het eea hangt dus samen uit de opzet van de dader.
Het is een dunne lijn. Vernieling en baldadigheid zitten zeer dicht bij elkaar. Het kan dus zomaar zijn dat iemand wordt aangehouden voor vernieling en na onderzoek blijkt dat het baldadigheid is. En vice versa natuurlijk.
Eea hangt af vande waarneming van de agenten, de getuigenverklaringen en wat de motivatie van de dader is geweest. Nog een voorbeeldje: Iemand gooit meerdere stenen door een ruit, of iemand pakt een steen en beukt op een auto.
Dan is het sowieso vernieling. De bewustheid van de vernieling en de opzet is duidelijk, iemand gooit meerdere stenen of pakt een voorwerp om het vernielen te vergemakkelijken.
Baldadigheid is een soort van jolig gedrag, in een opwelling, niet goed nadenkend over de gevolgen.
Hierbij wordt het gedrag bestraft, niet de gevolgen van de daad. Zo ook in het voorbeeld van de vraagsteller, biertje op, ziet een fiets, springt erop, geen schade verder: Duidelijk voorbeeld van baldadigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk en grondig antwoord +