Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik met 17 in Nederland al "alleen gaan wonen"?

Ik wil in Nederland gaan studeren volgend jaar. Maar volgend jaar ben ik nog geen 18 (de eerste 3 maand toch nog niet). Kunnen er problemen ontstaan als ik volgend jaar gewoon een studentenkamer huur, waarschijnlijk op de naam van mijn ouders.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik ben wel Belg, dus ik ga in principe in het buitenland gaan wonen. En de huur wordt sowieso door mijn ouders betaald want ik heb eigenlijk gewoon geen inkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vriend kon met 17 jaar gewoon op zijn eigen naam een kamer huren, no problemo :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Officieel mag je nog geen handelingen verrichten op zakelijk gebied.

Je kunt dus nog geen kamerhuren en contracten afsluiten met energieleveranciers en dergelijke.

Dit houdt niet in dat jij niet zelfstandig mag wonen, als jou ouders vinden dat jij zelfstandig kunt wonen er geen wet of regelgeving die dat verbied.

Dus heel veel plezier bij jou studie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan op je eigen naam een kamer huren, als de huur maar betaald wordt :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen probleem.

Je kunt gewoon zelf een kamer huren.

Er staat nergens dat je 18 jaar moet zijn voor het
huren van een kamer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,geen probleem moet waarschijnlijk JA,geen probleem zijn?
Met 17 kun je gewoon een studentenkamer huren op je eigen naam in Nederland. Een kamerverhuurder interesseerd het over het algemeen vrij weinig of je nou net nog geen 18 bent. Als je maar een nette huurder bent , die op tijd betaald, en geen overlast veroorzaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, je kunt gewoon op kamers gaan wonen. Wanneer de huur maar betaald wordt. Alleen weet ik dan niet hoe je het wilt gaan betalen? Wil je dat zelf doen of je ouders?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
studiefinanciering......Zo doen vele studenten het...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je 17 bent??? Knappe kop als je dat dan krijgt, dat krijg je pas vanaf je 18e, ik ging op mijn 17e ook in een andere plaats studeren, maar moest verplicht bij mijn ouders blijven wonen omdat er geen geld was om op kamers te gaan. Op je 17e krijg je dat nog niet....
Je kunt met 17 jaar wel een kamer huren, de vraag is of een verhuurder wel met je in zee wil gaan. Als je geen of weinig inkomen hebt, kunnen je ouders evt. borg staan voor de huurbetaling. Uit je vraagt maak ik echter op dat je geen Nederlandse nationaliteit hebt. Laat je ouders dan de kamer huren voor hun zoon/dochter, zijnde een internationaal student.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller is volgens mij vlaming.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding