Mogen luidsprekers die per stuk zijn geprijsd wel alleen per paar worden verkocht?

Ik vind het raar dat ze dingen die alleen per paar worden verkocht per stuk prijzen. Heb ik niet het recht er dan gewoon een te kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat je ze per stuk kunt aanschaffen. Speakers en dan vooral de betere/duurdere merken zijn op elkaar afgestemd en bovendien is de ene speaker voor links bedoed en de ander voor rechts. .Dat prijzen per stuk heeft er waarschijnlijk mee te maken, dat je je niet in één keer wezenloos schrikt,maar geleidelijk aan aan gaat wennen.
Wat zou je trouwens met één speaker moeten?
Dat heeft alleen nut, als je ook maar één oor hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ik er nou drie wil? of zeven? Of als ik een vaas met bloemen over één luidspreker heb laten vallen?
Het gaat er om dat ik altijd het gevoel heb dat ze de kuit belazeren. Schoenen prijs je toch ook niet per stuk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze verkopen ze nu eenmaal per paar en daar zul je je bijneer moeten leggen.
Waarom ze per stuk geprijsd zijn, heeft ook te maken met het idee van exclusiviteit, dat men er graag inhoudt.
paulus811
12 jaar geleden
Dat er speakers speciaal voor links en rechts zijn, is niet waar. En ze zijn ook niet op elkaar afgestemd, de hele serie heeft dezelfde specificaties. Ze worden niet 'gepaard' als je dat bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was in de jaren 70, toen ik nog een godsvermogen uitgaf aan speakers en speakerkabels wel het verhaal en heb dat nooit weersproken gezien. Maar ik geloof je op je woord, paulus.
Mag ik tenslotte nog een compleet off topic vraag stellen, iets wat me al lang dwars zit?
Dat bier hè, in die pullen,;verschaalt dat nou nooit, of vul je het steeds bij?
En ook die dames ze worden geen dag ouder, magie?
paulus811
12 jaar geleden
Eerst de speakers dan de dames. Achteraf heb je gewoon gelijk en zat ik er naast. Nog erger is dat ik zelf de Bose 301 heb gehad en dat waren specifieke links-rechts speakers. Doordat de tweeter tegen een muur straalde moest je een ruimtelijk geluid krijgen was de theorie. Dus punt voor jou. Als je nu in de auto stapt, kun je over een uur of 10 de dames zelf aanschouwen. Het is een plaatje (de dames ook) van de Oktoberfeste in Muchen die dit weekend helaas al weer eindigen. En dat bier verschraalt nooit, met 2,35 kilo in je hand zorg je echt wel dat het glas snel leeg is (waarna de 'ellende' opnieuw begint). En het mooie is, de dames worden wel ouder maar je ziet het niet. Dus als er ooit een dokter tegen je zegt dat bier ongezond is, kun je mijn avatar laten zien. Prosit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat bij ontstentenis ener automobiel dus niet lukken.
Mijn enige vervoermiddel,is momenteel een rollator, wel van een goed merk,dat wel, maar om daarmee helemaal naar Zuid Dutsland te gaan... Misschien dat ik dan nog een stukje Weihnachten mee krijg. Komt nog bij,dat ik niet zo'n bier fan ben.
Voor de dames zou ik het nog wel willen overwegen, daarheen af te reizen, maar daar heeft de mijne weer bezwaar tegen aangetekend.
Over de speakers speak ik maar niet meer, heb nu in werk en woonkamer een paar goedkope boxjes van Mission staan en die bevallen prima.
Een product dat per stuk wordt geprijsd is per stuk te kopen.
Het kan namelijk heel goed gebeuren dat één speaker stuk gaat, omvalt of wat dan ook, en dan hoef je er geen twee te kopen.
Het is anders als ze per set geprijsd worden, dan zal je ook een set moeten kopen.
jc54
12 jaar geleden
Nee, dat is aan de verkoper. Hij mag bepalen of hij ze enkel per set of per stuk verkoopt.

Het een en ander is geregeld in artikel 3 van het Besluit prijsaanduiding producten.
In bijlage II van dit artikel staat dat de verkoper alleen verplicht is een prijsaanduiding te geven. Of hij dit nu doet door de prijs te geven per stuk of per set, dat is puur aan de verkoper. Ook mag de verkoper zelf bepalen of hij ze per set verkoopt of los.

Als een verkoper van mening is dat hij er altijd 2 wil verkopen omdat hij de overgebleven box dan niet meer kwijtraakt is iets waar de koper zich dan maar aan moet conformeren. Wil je dit niet, dan ben je ook niet verplicht om het aan te schaffen, dus de verkoper heeft alle recht dit te doen.

Dat het verwarrend is, is een tweede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dit antwoord! Een dikke +
De aanduiding van de verkoopprijs en prijs per meeteenheid:
bevat, voor zover dat voor een goed begrip van de verkoopprijs en prijs per meeteenheid noodzakelijk is, een aanduiding van de verkoopeenheid en Zou er dan niet moeten staan: prijs per stuk, verkocht alleen per paar? Volgens mij is deze wet ervoor om de consument duidelijkheid te verschaffen. Straks gaan ze nog schoenen per stuk prijzen. Geloof nooit dat dat mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! Tja, hij voldoet er wel aan. Een prijsaanduiding... Ik vind er zo 1,2,3 niets van terug in de wetgeving en denk dat het wel mag, want hoe je het ook bekijkt, hij geeft de prijsaanduiding duidelijk aan. En het wordt je ook kenbaar gemaakt. Mogelijk pas als je aan het afrekenen gaat, maar toch. Het zou anders zijn als je het besteld en er wordt 2x een bedrag afgeschreven dmv een incasso terwijl jij in de veronderstelling was.
Je zou kunnen overwegen een klacht/opmerking in te dienen bij de consumentenbond en hun visie er op laten geven, maar verwacht er weinig resultaat van. Mocht je dit doet en je krijgt uitsluitsel, dan even een onbeleefde vraag maar zou je mij dan een berichtje willen doen? Vind het interessante materie en ben benieuwd naar hun visie.