M'n moeder krijgt twee bekeuringen binnen, beiden een snelheidsovertreding met 10km/h maar de tijd van de overtreding is nagenoeg gelijk. Betalen?

Ze is 'geflitst' om 15.23u en om 15.24u, beide keren met een snelheidsovertreding van 10km/h. Moet ze ze nu allebei betalen?

Toegevoegd na 52 minuten:
De overtreding is op dezelfde datum geconstateerd op een 50km-weg. Ze hebben 60km/h gemeten en na correctie was dat in beide gevallen 7km/h te hard.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Ja, in eerste instantie gewoon beide betalen om verder gezeur en boetes te voorkomen. Daarna een brief schrijven (hoeft niet ingewikkeld hoor) waarin je de situatie uitlegd. De kopietjes van de overtredingen wel even bijvoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allerbeste antwoord mogelijk. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het goede antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve als het dus een foutje is geweest met het apparaat. Dat kan natuurlijk altijd. Ben wel benieuwd naar wie de minnetjes gegeven heeft. Uitleg graag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jelle, briefje schrijven heeft zeker wel zin! Foutjes zijn namelijk niet erg zeldzaam bij die club, en het gebeurt daarom ook erg vaak dat ze zich gedwongen zien een boete te schrappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan sowieso de foto's opvragen, als dat twee keer dezelfde foto is kan je dat ook als bewijs voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ja sorry, u heeft de boete al betaald"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SherlockHolmes: je moet de boete sowieso betalen, anders kun je ook geen bezwaar indienen - nou ja, dat kan wel, maar het boetebedrag blijft dan openstaan tot je gelijk gekregen hebt dan wel ongelijk. En in het laatste geval kan er al flink wat extra geld bijgekomen zijn omdat je te laat betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Hippo,
tijdens een bezwaarschrift krijg je geen betalingsherinneringen en dus ook geen verhogingen. http://www.flitsservice.nl/
en onder "M Beschikking" kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat is goed om te weten.

Andere antwoorden (4)

Is toch een beetje vreemd.
Ik zou even bellen hoe het precies zit, misschien is het gewoon een foutje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neen, wanneer ze aannemelijk kan maken dat het 1 en dezelfde rit was van A naar B.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus per rit is er maar een snelheidsovertreding geldig? Lijkt me niet.
Hoewel het zuur is, is het zo dat je inderdaad binnen een paar minuten geflitst kan worden.

Je mag 1x geflitst worden per 'snelheidssegment'.
Als je dus geflitst ben, mag je pas bij een wijziging in de maximumsnelheid weer geflitst worden.
Of zodra je een zijweg voorbij bent gereden, aangezien vanaf dat punt de maximumsnelheid van het wegtype weer geldt in plaats van de vorig aangegeven maximumsnelheid. (Tenzij na die zijweg weer een aangegeven maximumsnelheid is geplaatst, maar dan mag je ook weer geflitst worden) [http://forum.fok.nl/topic/1142363]

Dat betekent dat je weliswaar beroep kan indienen, maar de kans zeer klein is dat dit ingewillicht wordt. Bij 10km/u ga ik er vanuit dat ze op een 80 weg reed. Bij 80 k/u betekent dat de palen ergens rond de 3 kilometer uit elkaar stonden. Duidelijk twee locaties waar ze op beide locaties ruim te hard reed.

Toegevoegd na 11 minuten:
Overigens: Op de boete staat waar je geflitst bent; Je kan daar uit opmaken of het een foutje van het systeem is, of of het gewoon twee flitspalen zijn geweest. De kans dat het een foutje is is extreem klein, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezwaar maken, binnen 6 weken na datum bekeuring. En dan een afschrift opvragen van het procesverbaal in het kader van de wet Openbaarheid Bestuur (WOB). Met bezwaar ook uitstel van betaling aanvragen, totdat op het bezwaar is beslist. Tevens een verzoek indienen om te worden gehoord in het kader van artikel 7:2 Algemene Wet Bestuursrecht, voordat op uitspraak wordt beslist. Als motivering aangeven dat je niet 2x beboet kan worden voor min of meer hetzelfde feit. (In de rechtspraak heet dat Non Bis In Idem).
Trouwens, nooit toegeven dat je de overtreding hebt begaan. Dat moet de Officier bewijzen. Je bestrijdt ook beide bekeuringen. (zeggen dat je het niet weet, dat je dacht dat je niet te hard reed, dat je volgens de teller van je auto niet te hard reed, enz.)