Wat zijn voorwaarden voor de verhuurder om het huurcontract te ontbinden bij einde contract?

Ik vind de algemene omschrijving ingewikkeld. De verhuurder mag het contract ontbinden bij afloop als hij dit 3 maanden van te voren meldt, maar daar moet hij dan ook weer aan een aantal voorwaarden voldoen. Hoe zit dit nu precies? De websites zoals die van juridisch loket vind ik erg ingewikkeld.

Toegevoegd na 5 uur:
In mijn contract staat een einddatum vermeld. Wat ik ervan begrepen heb is niet de datum waarop de huur zomaar opgezegd kan worden door de verhuurder. Dit zou moet gelden als een datum waarop deze niet "eerder dan" opgezegd kan worden. Het betreft een geliberaliseerd huurcontract.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Eerst een andere vraag, gaat het hier om een woning of bedrijfspand?

Indien het om een woning gaat:

Van belang is of jij een contract hebt voor bepaalde- of onbepaalde tijd.

Heb jij een contract voor onbepaalde tijd gaat het opzegtermijn van drie maanden niet op en dient de verhuurder een gerechtelijke uitspraak te hebben alvorens het contract beëindigd kan worden.

Toegevoegd na 13 uur:
aanvulling na uitbreiding vraag;

Jij hebt dus een contract voor bepaalde tijd.

Als de verhuurder het contract op de eind datum wil beëindigen dient hij dit jou 3 maanden voor de eind datum schriftelijk te laten weten, na de eind datum wordt het een contract van onbepaalde tijd en is opzeggen door de verhuurder niet meer mogelijk.