Mag je citaten verkopen?

Mag iemand een citaat van einstein bijv verkopen wanneer het gedrukt is op een tas of op een t-shirt.
In hoeverre zijn citaten vastgesteld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Volgens mijn bescheiden mening mag dat gewoon. Immers ik heb ook een citaat op mijn auto, bij de kentekenplaat geplakt, waarover ik geen "rechten" heb moeten betalen. Wel voor de aanschaf natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor citaten bestaat geen auteurs recht, wel zal de bron vermeld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat wel degelijk een citaatrecht!

De hoofdregel van de Nederlandse Auteurswet 1912 is dat de maker van een boek, film, muziekstuk of iets dergelijks de enige is die het mag openbaar maken of kopiëren.

Omdat het heel moeilijk is om bijvoorbeeld een boek te bespreken, zonder delen uit dat boek te citeren, heeft de wetgever een uitzondering in die hoofdregel gemaakt voor citaten, mits die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit is in artikel 15a van de Auteurswet 1912 als volgt geformuleerd. Dit is de regeling die geldt in januari 2006.

1.Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd het citeren uit een werk in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of voor een uiting met een vergelijkbaar doel mits:
1.- het werk waaruit geciteerd wordt rechtmatig openbaar gemaakt is
2.- het citeren in overeenstemming is met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd
3.- artikel 25 in acht wordt genomen
4.- voor zover redelijkerwijs mogelijk, de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze wordt vermeld.
2.Onder citeren wordt in dit artikel mede begrepen het citeren in de vorm van persoverzichten uit in een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift verschenen artikelen.
3.Dit artikel is mede van toepassing op het citeren in een andere taal dan de oorspronkelijke