Wat gebeurd er bij zelfdoding, schulden, de uitvaart en onterven?

Wat gebeurd er bij zelfdoding wanneer deze persoon schulden heeft en geen uitvaartverzekering heeft?

Ik heb begrepen dat de sociale dienst dan eventueel voor een sobere uitvaart betaald, maar is dit zo wanneer deze persoon zijn ouders en broers en zussen nog leven?

Ik heb begrepen dat er de mogelijkheid is om te onterven zodat de familie niet met de schulden worden belast maar geldt dit ook voor de uitvaart?

Toegevoegd na 10 minuten:
En nog een toevoeging. Kan iemand voor zijn zelfdoding vast laten leggen dat familie niet voor de schulden en kosten opdraait?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K

Het beste antwoord

Na de dood kunnen schulden niet verhaald worden op nabestaanden. Tenzij nabestaanden medeschuldenaar zijn.

Als nabestaanden de erfenis accepteren, dan accepteren ze ook de schulden. Acceptatie kan op 2 manieren:

- Zuiver aanvaarden: dat wil zeggen: de wet bepaalt dat de schulden uit de nalatenschap moeten worden betaald door de erfgenamen

-Beneficiair: dat wil zeggen: het bezit wordt verkocht en de schuldeisers worden zoveel mogelijk voldaan uit de opbrengsten. Is er een tekort aan opbrengsten dan hoeft de erfgenaam het tekort niet uit eigen middelen aan te vullen.

In sommige gevallen is het bij grote schulden het veel verstandiger de erfenis NIET te accepteren. Je krijgt dan als nabestaande ook geen goederen, maar ook niet de last van de schulden. Dus niets accepteren, is ook geen schulden krijgen.

Als er geen uitvaart betaald kan worden, zal de gemeente verzoeken bij nabestaanden de crematie te betalen. Wordt hier niet aan voldaan, dan wordt de begrafenis door de gemeente betaald. Dit gebeurt ook bij iemand die geen verzekering heeft en geen nabestaanden.

Dus samengevat: Als de familie de erfenis niet accepteerd en niet de begrafenis wil betalen, dan draaien ze ook niet op voor de schulden.

Hoop alleen dat je geen rare plannen hebt. Dit gevoel bekruipt mij namelijk een beetje bij het lezen van jouw vraag.

Toegevoegd na 47 seconden:
Hier nog een bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie, dit maakt het een stuk helderder.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is het wel toegestaan om spullen over te schrijven op iemands anders naam n de wetenschap dat je er zelf mee wilt stoppen zeg maar=

Andere antwoorden (2)

Vroeger was dit inderdaad allemaal gratis - tegenwoordig wordt "de schade" door de gemeente verhaald op de familie. Het kan je tegenwoordig dus inderdaad gebeuren dat je ergens uit den lande, van één of ander gemeentebestuur een brief krijgt thuisgestuurd over één of andere wildvreemde en die zijn tante en dáár weer een zuster van: of je maar betalen wilt?
Ik heb inderdaad ooit een dergelijke brief thuisgestuurd gekregen dus het schijnt te bestaan ja.
Omdat processen voeren peperduur is, alsook verweren je in civiele zaken niet zelf mag doen zijn de kosten voor een gemeente meestal een veelvoud van wat men ermee dacht te bereiken! Waar bijkomt dat de meeste mensen sowieso in een ziekenhuis overlijdden en is de schade die zijzelf hebben aangericht toch écht op hun grondgebied!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw naaste schulden had kun je die verwerpen. Als er geen geld is voor een uitvaart kun je een uitvaart krijgen geregeld door de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je comment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen dank het is kort maar krachtig. aanvaard jij de erfenis draai jij op voor de kosten. verwerp je het dan niet. als de familie niet kan of zelfs niet wil betalen regeld de gemeente de uitvaart. behalve als je natuurlijk de erfenis hebt geaccepteerd.