Mijn ouders zijn gescheiden en beide hertrouwd en opnieuw kinderen. Heb ik nog erfrechten?

Mijn ouders zijn gescheiden en zijn beide opnieuw getrouwd. Ze hebben allebei kinderen uit dat nieuwe huwelijk. Hebben mijn volle broer en ik nu nog erfrechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, die behoud je. Als een van je ouders komt te overlijden
gaat de nalatenschap naar de kinderen en de langstlevende echtgenoot, zij krijgen een gelijk deel van de erfenis.

De nalatenschap wordt volledig toebedeeld aan de langstlevende echtgenoot. De langstlevende echtgenoot moet ook alle schulden van de nalatenschap voldoen. De kinderen krijgen hun erfdeel in de vorm van een "vordering" op de langstlevende echtgenoot. De eventuele belasting (successierechten) die de kinderen verschuldigd zijn over hun kindsdeel, moet door de langstlevende ouder worden voorgeschoten. De kinderen krijgen immers geen contanten om deze belasting te voldoen. De kinderen kunnen echter de vordering en de rente in beginsel pas opeisen wanneer de langstlevende echtgenoot komt te overlijden. Deze verdeling wordt de wettelijke verdeling genoemd.

Zodra de langstlevende ouder komt de overlijden word de nalatenschap -die dus is vastgesteld in de vordering- gelijk verdeeld over de kinderen. Let op, deze nalatenschap zul je dus ook moeten delen met de 'nieuwe' kinderen.

Dit is in grote lijnen het erfrecht. Er kunnen uitzonderingen op zijn gemaakt in de vorm van een testament. Om zeker te weten hoe dat bij jou ouders is vastgelegd zou je dat kunnen navragen bij hen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie en begrijpelijke uitleg. En natuurlijk, als er een testament is opgemaakt, of de langstlevende ouder maakt alsnog een testament op, dan wordt alles weer anders.
Het kan ook zijn dan ze buiten gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Vele varianten zijn mogelijk.

Andere antwoorden (2)

ja, jullie moeten nu wel met de andere kinderen delen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat jullie ouders een testament hebben, vraag het eens na