Als iemand een schuld heeft van 25.000 euro kan je daarvoor de gevangenis als je niks wil terugbetalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K

Het beste antwoord

Nee, ik zou niet weten welk strafbaar feit je pleegt waarvoor je veroordeeld kunt worden als je een schuld aan een particulier niet terug betaalt.
Wat heel weinig voorkomt is dat je een onwillige debiteur, van wie je iets te goed denkt te hebben zoals bij voorbeeld geld, niet meewerkt als hij het wel zou kunnen. Dan kun je hem laten gijzelen (in het huis van bewaring) om hem tot medewerking te dwingen. Als de gijzeling door de rechtbank na een verzoek wordt toegewezen dan moet de "gijzelnemer" de verblijfkosten daar betalen.
Kan hij wel verhalen /bij de vordering optellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom gebeurt het zo weinig.

Andere antwoorden (6)

ja , na een tijdje kan je of een paar dagen gevangenisstraf krijgen en dan gaar je schuld weg of je kan taakstraf krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
b*llsh*t. -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow... Even vlug een fortuin lenen. Heb nog genoeg vakantiedagen staan voor een paar weken brommen...
Waar kan ik tekenen?
Het kan inderdaad en wanneer je vrij komt wil dit niet zeggen dat je schuld vanzelfsprekend wordt kwijtgescholden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4 keer een onterechte min volgens mij. Je kan inderdaad in de gevangenis terecht komen (hoe klein die kans ook is), en inderdaad wil dat niet zeggen dat je schuld wordt kwijtgescholden. Bovendien geen taalfouten en daarom +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit me aan bij j0ve.
+
Dan moet het wel héél erg spaak hebben gelopen,ze komen echt niet van de één op de andere dag dat je mee moet komen naar de gevangenis, mochten de schuldeisers niet van een kale kip kunnen plukken zou je de gevangenis in kunnen draaien maar vervalt echt niet, één ieder krijgt geld dus een oplossing is er altijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad een gevangenisstraf krijgen als je niet WIL terug betalen. KUN je niet terugbetalen moet je een regeling treffen met de eiser. Maar bedenk wel dat je schuld ten alle tijde blijft bestaan en dat je je schuld, linksom, dan wel rechtsom, zult moeten afbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het gaat om openstaande boetes die al lang niet worden betaald dan ga je de gevangenis in.
Volgens mij gaat het om 100 euro per dag als ik het juiste bedrag nu noem.
Om schulden bij zorgverzekering,autoverzekering etc etc dan krijg je hier geen gevangenis straf voor.
Echter is de kans groot dat ze je huis leeg gaan halen.
Als je achterstanden hebt met huur, word je uit huis gezet.
Het beste is om de wsnp in te schakelen die helpen je graag. Alleen bedenk wel dat hun alles in de gaten houden en je verantwoording moet afleggen als je bijvoorbeeld 100 euro hebt uitgegeven aan onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien mijn vader openstaande boetes had kon hij kiezen.. Of taakstraf of zijn openstaande boetes uitzitten.
Dus dan is dat weg omdat degene ervoor heeft gezeten.
Het gaat niet om andere schulden het gaat over openstaande boetes en als je die tijd hebt gezeten zijn die boetes weg.
Dus als dit mijn vader is overkomen waar ik toen zelfs bij stond, toen de agenten dat vertelde.
Dan is het duidelijk nyck dat dit de gang van zaken is bij de politie..... Over OPENSTAANDE BOETES.
Ze laten niet iemand zitten voor niks.
Dus de schuld van de boetes zijn WEG!
Eigen ervaring en anders zal het raar zijn als alleen dat hier de regelingen zijn en nergens anders.
Als het gaat om een lening zal er loon beslag worden gelegd. Als het gaat om bekeuringen zal er een dwang maatregel worden genomen namelijk gevangenisstraf waarna je opnieuw de gelegenheid krijg om te betalen. Betalen moet je en loonbeslag is het uiterste middel.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Moeilijk leven als je nooit een baan hebt of een uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis nog het antwoord op de gestelde vraag
ronron1212
12 jaar geleden
er staat ander voor boetes kan dwang maatregel worden genomen namelijk gevangenisstraf