Ik heb een fiets gevonden in Rotterdam. Moet ik die inleveren of is aangeven alleen voldoende?

De fiets stond meerdere dagen niet op slot voor mijn huis. Nu heb ik er een slotje omgelegd en ik kan hem goed gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fiets heeft het meerdere dagen zonder slot gered in Rotterdam? Opmerkelijk.

Antwoorden (5)

gewoon de politie inlichten, dan mag je hem gebruiken tot de eigenaar hem op komt halen, je mag hem niet verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je hem officieel mag gebruiken weet ik niet, maar mijn zoon heeft ooit een nogal dure fotocamera gevonden, die ergens aan een paaltje hing. We zijn daarmee naar de politie gegaan, die noteert je gegevens voor als de eigenaar er om komt vragen. Toen na een jaar niemand zich gemeld had, mocht hij hem houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is het antwoord dat de politie gaf toen mijn buurjongen een fiets vond, dus vandaar.
Je zou bij de politie melding kunnen maken van de fiets, de situatie uitleggen en erbij zeggen dat de eventuele eigenaar van de fiets (mocht hij/zij zich melden bij de politie) de fiets bij jou op kan komen halen.
Daarbij kan je ook nog even op internet kijken op de site van....Die is me nu even ontgaan.... het is een site waar je het framenummer van de fiets in kan toetsen, om te kijken of die fiets al niet geregistreerd staat als gestolen. In dat geval als de politie jou aanhoudt met een geregistreerd gestolen fiets, wordt je heeling ten laste gelegd en zou je willen dat je een goedkoop fietsje van Marktplaats had gekocht. Veel wijsheid. Ik ga nog even nadenken over hoe die site ook al weer heet...

Toegevoegd na 2 minuten:
dit is die site

www.rdw.nl/nl/particulier/fiets/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar kijkt de politie niet op die site als je er melding van maakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de politie wel een systeem heeft waar zij kunnen zien of de fiets gestolen geregistreerd staat. Ik weet niet of het deze site is... Maar voor een particulier is dit een prima site, een gewaarschuwd mens telt immers voor 2.
- Als je eerlijk bent geef je hem aan de politie, maar het brengt niet altijd geluk met zich mee, Ik heb 2x een fiets gevonden, Waarvan er een gewoon zomaar in mijn tuin lag, Maar ze bleken alle 2 gestolen te zijn, Ik heb vele problemen gekregen met die gestolen fietsen,

Dus Ik zou hem gewoon terug dumpen waar je hem gevonden hebt, Voor dat hij blijkt gestolen te zijn

ps, Hoe kan je een fiets vinden ? ( Er is altijd wel een eigenaar ) (Dief >:) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel moet je 'm melden bij de politie, en als ie na een jaar nog niet opgehaald is, mag jij 'm hebben.
Ik zou bij 'meerdere dagen' nog wel even wachten, maar ik heb zelf ooit een fiets die al 3 maanden niet van z'n plek af was geweest (en ook erg niet op een fietsparkeerplek stond) 'geadopteerd'.
Dus ja, aangeven moet, en nee, gebruiken mag officieel niet. Maar ja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet jouw fiets en door m op slot te zetten belemmer je de rechtmatige eigenaar m mee te nemen en dat mag dus niet want dat kan worden gezien als onrechtmatig toeeigenen.
Je kan bij de politie aangeven dat je een fiets hebt "gevonden" voor je huis die er al lang staat.
Die fiets hoef je niet in te leveren bij de politie.
Als de politie al de gegevens van de fiets heeft kan je m bv in je schuur stallen.
Als na een jaar niemand heeft gereageerd word het jouw eigendom,in de tussentijd mag je m niet gebruiken.