Glazen deur gesprongen, wie kan ik aansprakelijk stellen?

Een aantal weken geleden heeft mijn pa een glazen deur aangeschaft bij karwei. Een grote glazen deur met veiligheidsglas voor in de badkamer, waarbij het handvat (om hem open en dicht te maken) en de scharnieren nog vastgemaakt moesten worden.

Volledig volgens instructiepapieren aangegeven handelswijze zijn we te werk gegaan, en aangezien ik zeer handig ben (en mijn pa dat vertrouwen in mij ook heeft) zijn we zelf aan de slag gegaan in plaats van dat we dit door karwei hebben laten doen.

De scharnieren hebben we aan het glas vastgemaakt.
We gingen vervolgens de glazen deur op positie brengen, en met een waterpas en potlood wat lijntjes gemaakt waar de boor een gat moest maken in de muur.

Vervolgens om een beetje ruimte te creeren, verplaatste we de deur, en uit het niets.. PATS. de hele deur springt door spanning in duizenden stukjes..

Overmand door de spanning en schrik (ik zit hier nog steeds te trillen) keken we elkaar aan en zeiden de eerste paar minuten niets tegen elkaar om door te laten dringen wat er precies aan de hand was. Ik wist precies wat mijn pa dacht.. en we konden elkaar totaal niet op een fout betrappen, en achten ons ook daarom 100% schuldenloos als het gaat om de vraag of een van ons de fout begaan zou kunnen hebben.

In hoeverre kunnen wij recht halen in het gegeven dat wij een ondeugelijk product hebben ontvangen van karwei? Het gaat namelijk om een deur van €400 .

Weet jij het antwoord?

/2500

Vaak geven leveranciers alleen garantie wanneer zij zelf de montage doen. In uw geval heeft u zelf de montage verricht. Het is nu aan de coulance van karwij om hier iets voor u te betekenen. Hier geldt 'wie eist, bewijst'. U eist een schadeloos stelling / nnieuwe deur. Dan moet u kunnen aantonen dat het niet aan u gelegen heeft. Een schier onmogelijke opgave. Tenzij u een erkend vakman bent met ervaring in het plaatsen van dit type deur denk ik niet dat u wettelijk iets kunt beginnen. Ik zou toch proberen om bij karwij te vragen of ze iets voor u willen betekenen.

Ik ga er vanuit dat de vragensteller er vanuit gaat dat de vragensteller met name een oplossing wil welke zorgt voor de volledige vergoeding van de aangekochte glazen deur in geld danwel een vergoeding in nature in de zin van een nieuwe glazen deur. Vragensteller gaat er vanuit dat er een fabricagefout in het produkt zat. Er vanuit gaan dat dit klopt is nu de vraag is dit te bewijzen? Probleem is natuurlijk dat er feitelijk niets meer over was van de deur. Door ondeskundig montage zou het theoretisch ook misgegaan kunnen zijn. Je kunt dus weliswaar bij de winkel "karwei" proberen aan te tonen dat het produkt in gebreke was en je deur vergoed te krijgen. Dit kan dus ingewikkeld worden. Vandaar is optie 2 vermoedelijk veel makkelijker en doeltreffender. Meeste mensen hebben een glasverzekering afgesloten. Onder de glasverzekering vallen niet alleen de ramen in het huis, maar ook de ramen in deuren en glazen deuren. Voor de zekerheid uiteraard wel eerst de glasverzekering er op na slaan. Toegevoegd na 1 minuut: In de bronvermelding staat als voorbeeld informatie over de glasverzekering van centraalbeheer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100