Zijn er na je 18e jaar nog leeftijdsbeperkingen waar je volgens de Nederlandse wet aan moet houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, je mag bv pas op je 21e buschauffeur worden, je mag nog geen kroeg beginnen, mocht je plannen hebben een seksbedrijf te gaan exploiteren dan moet je ook 21 zijn:

Voor sommige beroepen is wettelijk een minimumleeftijd van 21 jaar voorgeschreven, omdat de uitoefening een bijzondere verantwoordelijkheid voor anderen met zich meebrengt, en/of ter bescherming van de beoefenaar van het beroep. Zo hanteert de Drank- en Horecawet (artikel 8) een minimumleeftijd van 21 jaar voor de uitoefening van het horeca- of slijtersbedrijf. Hetzelfde geldt in beginsel voor het beroep van buschauffeur, zoals neergelegd in de Wegenverkeerswet 1994 (artikel 110). Verder schrijft de aanhangige Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche een minimumleeftijd van 21 jaar voor voor exploitanten van seksbedrijven en voor prostituees (m/v). Ook in het vreemdelingenrecht wordt een leeftijd van 21 jaar gehanteerd als minimum leeftijd voor partners (bruiden) die naar Nederland komen. Deze minumum leeftijd is geïntroduceerd na veel geconstateerd misbruik van jonge bruiden uit Marokko en Turkije.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vanaf je 20e mag je pas op een zware (25kW+) motor rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat niet 21?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja foutje van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is vanaf je 21ste, tenzij je op je 18de al je rijbewijs haalt voor een lichte motor. Want na twee jaar lichte motor mag je ook een zware rijden, ook als je nog geen 21 bent ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar was ik dus mee in de war, op Wikipedia staat namelijk dat je pas vanaf 21 een zware motor mag rijden maar zelf dacht ik dat 2 jaar ervaring nodig was.
ha ha dit is wat ver weg maar je mag pas met 65 jaar aanspraak maken op AOW (en tzt nog later) en bijbehorende andere kortingen (goedkoop reizen ed)