is het mogelijk om als Nederlander nergens ter wereld in een GBA ingeschreven te staan? Zie extra uitleg.

stel ik werk en verblijf 5 maanden van het jaar in land A, 5 maanden in land B en de overige 2 maanden ben ik NL. Volgens de wet ben ik verplicht mij uit de GBA te laten uitschrijven. Stel vervolgens dat ik door lokale bepalingen niet in staat ben een verblijfsvergunning voor land A of B te krijgen. Gevolg is dat ik dus nergens ingeschreven sta. Is dit mogelijk? Zo ja, wat zijn de consequenties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Er zijn landen die geen GBA hebben (of iets dat erop lijkt), dus daar *kun* je niet eens ingeschreven staan. De Verenigde Staten bijvoorbeeld, daar heb ik een tijdje gewoond en was daar niet ingeschreven dus, en was wel uit de GBA in NL uitgeschreven. Mogelijke consequenties: je betaalt in die tijd geen premies voor b.v. AOW dus daar zou een gat kunnen ontstaan.
12 jaar geleden
Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft kan dat. Je bent dan in Nederland 'VOW', wat staat voor Vertrokken Onbekend Waarheen.
Nadelen zitten in de (sociale) verzekeringssfeer, bepaalde 'voordelen' kunnen zijn dat bijvoorbeeld dagvaardingen niet betekend kunnen worden, maar dat je openbaar moet worden opgeroepen, door middel van advertenties in kranten, zodat eventuele schuldeisers zich wel drie keer zullen bedenken voordat ze zoveel kosten gaan maken die vermoedelijk toch niet verhaalbaar blijken.
Als je geen kwade bedoelingen hebt is het veelal praktischer om wel in de Nederlandse GBA ingeschreven te staan. Als je geen slapende honden wakker maakt zullen de instanties er niet zo snel achter komen dat je er feitelijk maar 2 maanden per jaar verblijft. Er zijn zoveel mensen die (met kwade bedoelingen) feitelijk op een ander adres wonen dan volgens de GBA dat de opsporing daarvan m.i. prioriteit verdient, maar wie ben ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve voor de sociale verzekeringen heb je ook geen stemrecht voor provincie of 2e Kamer.
Tenzij je adres hebt laten registreren bij de GBA in Den Haag.