Mag je een pepperspray op zak hebben in nederland voor zelfverdediging?

Ik wil graag antwoord voor boven & onder de 18jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.4K

Antwoorden (6)

Nee dat mag niet. Pepperspray valt onder de wapenwet, is dus verboden om bij je te hebben behalve als je er een vergunning voor hebt.

Toegevoegd na 22 seconden:
de wet geldt voor alle leeftijden overigens....
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me voor. Wapenwet categorie II. Tot de wapens in deze categorie behoren wapens waarvan het gebruik en bezit is voorbehouden aan overheidsinstanties, zoals de krijgsmacht en de politie, en een selectieve groep gespecialiseerde verzamelaars.
Voorbeelden: automatische vuurwapens, -->pepperspray<--, stroomstootwapens, etc. Zie: wet wapens en minutie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vergunning (verlof) voor het dragen van pepperspray bestaat niet, oftewel, niemand behoudens opsporingsambtenaren mogen legaal pepperspray dragen.
Voor de rest +
Nee, dit mag niet, valt geloof ik onder de wapenwet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee voor beide. In België en Nederland is pepperspray een verboden wapen. Het valt in categorie II van de WWM (wapenwet) en bezit in het openbaar wordt derhalve bestraft met een geldboete van de derde of vierde categorie of een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pepperspray behoort tot de verboden wapens. Het maakt niet uit hoe oud je bent, alleen politieambtenaars mogen in noodgeval er gebruik van maken en verder niemand.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie mag het ter aanhouding gebruiken. Pepperspray is ongeschikt voor noodweer omdat de inwerktijd te lang is, maw de verdachte staat met dat mes al in je buik voordat hij ook maar iets voelt.
hangt er van af:
burgers niet; politie en bepaalde beveiligingsinstanties wel, denk aan bijvoorbeeld de aivd
maar als je je onveilig voelt bel de politie en leg uit waarom je zo onveilig voelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor elke leeftijd geldt dat pepperspray in Nederland verboden is. Het mag alleen gebruikt worden door aangewezen personen welke ook nog eens getraind moeten zijn in het gebruik van. Dit geldt voor zowel het hebben als het gebruiken. Voor mensen die vanuit een land komen waar pepperspray wel is toegestaan geldt ook dat zij de spray in Nl niet bij zich mogen hebben.