Is je partner verplicht eerst het huis en geld "op te eten" dat hij/zij erft bij overlijden van de ander?

De situatie waar het om gaat is als de kostwinner sterft en de erfgenaam heeft geen eigen inkomsten, kan hij/zij dan bijstand aanvragen of moet hij/zij eerst het huis en geërfde geld "opeten" ? Er is geen samenlevingscontract.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is je vermogen dan te groot om bijstand aan te vragen.

Het beste antwoord

Als je bijstand vraagt is een klein deel van je vermogen vrijgesteld maar voor de rest heb/krijg je dan (door de erfenis) dus wel vermogen en dien je dat eerst op te maken tot het vrijgestelde bedrag voordat je beroep kunt doen op bijstand.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mensen hoeven niet al hun spaargeld op te maken vóór ze in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering.

Het vrij te laten vermogen is:
voor gezinnen € 10.960,00
voor alleenstaanden
€ 5.480,00

Voor mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en een eigen huis bewonen, geldt een extra vrijlating van maximaal € 46.200,00.
Ceeve