Kan je een boete krijgen voor ''je hand uit het raam van een rijdende auto steken''?

Ik hang vaak mijn hand uit het raam als het warm is in de auto, kan ik daar voor bekeurd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K

Antwoorden (5)

Nee, dat is niet strafbaar in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens deze website niet.
Hier staan alle mogelijke verkeersboetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als je daarmee het overig verkeer in gevaar brengt, of in gevaar kunt brengen......(kapstokartikel).
Als je één hand uit het raam hebt, en je schakelt met de andere hand, dan heb je op dat moment de auto niet onder controle en dat kan uitgelegd worden als een overtreding volgens het kapstokartikel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even er van uit gegaan dat je de bestuurder bent....
jc54
12 jaar geleden
Ben lang politieman geweest en de wet kent een zogenaamd kapstok artikel waaronder alles wat niet specifiek genoemd is kan worden bekeurd. Uiteraard moet daar dan wel een aanleiding voor zijn zoals gevaar veroorzaken ed. Heb er zelf overigens nooit voor bekeurd en ken ook geen ex collega's die dit hebben gedaan maar het kan dus wel degelijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De handeling op zich is niet verboden, maar de richtlijn is hier artikel 5 van de Wegenverkeerswet: je mag geen gevaar en/of hinder veroorzaken op de weg. Dit is nogal breed gesteld ;-). In het geval van een hand uitsteken (al dan niet uit een raam van je auto) gaat het er vooral om dat je mensen geen 'valse' tekens geeft, of dat ze denken dat je er tekens mee wilt geven. Bijvoorbeeld dat je je hand op zo'n manier eruit laat steken dat mensen denken dat je wilt afslaan of ze voorrang wilt geven. Op een snelweg speelt dit probleem niet zo snel, maar in een druk stadscentrum waarbij mensen elkaar voor (willen) laten gaan wel degelijk.

Dus: je kunt hier wel degelijk een boete voor krijgen (niet snel, maar toch), hangt wel af van de situatie.