Kan je iemand aanklagen wegens vrijheidsberoving?

Stel iemand ene agressieve zwerver die om geld vraagt blijft je achtervolgen en houd je tegen kan je dan dreigen met de politie ivm met iets??? Zou toch moeten kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je een straatverbod afdwingen.

Antwoorden (5)

1. Ja dat kan, maar dan moet diegene je wel ergens tegen je wil vasthouden (kidnappen, gevangenneming)
2. Je zou kunnen klagen dat hij je stalkt, maar hij heeft al niks dus schiet je er in weze niks mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat klopt maar je moet wel een antwoord klaarhebben. Ik heb al paar keer last gehad van dat soort lui, niet dat ik enig vertrouwen in de hobby politie heb maar je kunt tenminste ergens mee dreigen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die man zal eerder blij zijn als hij naar de gevangenis mag, gratis eten en onderdak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval misschien wel. Maar aangezien de burger tegenwoordig alles zelf moet oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschild misschien per gemeente want hier mag er niet gebedeld worden.
Je zou eens kunnen informeren hoe het in jullie gemeente ligt.
Orde verstoring misschien? Denk dat als een agent ziet dat je lastig gevallen word dat er wel ingegrepen word, of dat een boete word weet ik niet, zal bij zwervers niet meevallen.. Maar ze zullen hem vast gebieden weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijheidsberoving is het niet echt, maar je kan hem wel aanklagen voor overlast.
De wet die in 2010 van kracht is geworden biedt burgemeesters de mogelijkheid gebiedsverboden op te leggen aan mensen die ernstige overlast veroorzaken. Zwervers in de Almelose binnenstad horen tot deze groep. De politie moet regelmatig ingrijpen: vooral rond de stadsvijver worden voorbijgangers lastig gevallen.
Dus je kan inderdaad dreigen met de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaja, almelo heeft er ook een paar. Hier in Enschede 'dus nog veel meer, en sinds de stadswachten uit beeld zijn verdwenen is het alleen maar toegenomen met de zwervers, junks en andere overlastgevers. Op sommige punten in binnenstad heb je meer van dat schorem dan 'normale'' lui.
Zowel het overlast veroorzaken als het bedelen om geld op straat is (bijna) overal verboden! Je zal dus inderdaad al met de politie kunnen dreigen. Het is echter nog geen vrijheidsberoving.

Overigens is aanklagen een civiel iets. Je kan een andere burger aanklagen om je geld te krijgen.
Gaat het om strafrechtelijke zaken dan kan je aangifte doen. Een heel verschil. Een sluit het ander overigens niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een beetje overdreven. Vrijheidsberoving zowiezo niet, maar of de politie echt iets doet aan lastigvallen...