Onze buurvrouw, klaagt al een tijdje over ballen in haar tuin, hoe lang mag zij onze ballen in bewaring houden? Er ligt al 3 a 4 weken een bal van ons

De buurvrouw klaagt over veel meer, dingen waar we soms weinig aan kunnen doen . Alles doet ze via de woningstichting i.p.v naar ons te komen. Nu worden wij de hele tijd in een zwart ligt gezet. Terwijl zij de gene met het probleem is. We hebben dingen die konden aangepast, omdat zij het zo wil.
(gezamenlijk steeg gemaakt, omdat zij de schutting niet in de midden wil hebben/ voortuin aangepast, ivm onkruid aldus de buurvrouw, oppassers gevraagd niet de was op haar schutting te hangen. kinderen verteld niet de bal te gooien. verder laten we haar volledig met rust, geen contact.

Maar ja, ballen die onze kinderen van 2 en 4 jaar erover gooien, ja dat is niet altijd te voorkomen.

Nu beschuldigd ze ons er ook nog van dat we zonder te vragen op haar terrein zijn geweest, wat dus niet zo is. Nu wil ze er weer een melding van maken en zijn wij weer de L*L.

Zij wil graag in rust leven (geeft ze aan via woningstichting), maar ja, wij willen ook graag leven met ons kinderen in de tuin, kunnen moeilijk om haar de hele dag binnen blijven. (wonen trouwens in rijtjes woningen, misschien niet handig als je in rust wil leven)

Op het moment heeft zij nog een bal van ons, wat zij ontkend..... Als we het verhaal lezen over het recht van een bal lek steken......., lezen we dat ze recht heeft om de bal even te houden, maar hoelang? en valt het later ook onder diefstal?

We zijn er helemaal klaar mee, en zijn echt geneigd om de politie erbij te halen als het onder diefstal valt..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
11.4K

Antwoorden (6)

De buurvrouw màg de ballen van uw kinderen niet bijhouden. Ze is verplicht om de ballen terug te geven als u er om vraagt. Diefstal is het niet maar het is wel verduistering.

Het niet teruggeven van een voetbal (of een frisbee of wat dan ook) die bij haar in de tuin terechtkomt levert een strafbaar feit op, namelijk verduistering. In het uiterste geval kan ze daarvoor aangehouden worden en bestraft worden.
Als u geen afspraken kunt maken met uw buren zou u in dit geval contact op kunnen nemen met de wijkagent.

http://wetboek.net/20080803/Sr/321.html?n=1

Natuurlijk is het raadzaam om eerst buurtbemiddeling in te schakelen om de zaak niet te laten escaleren.
Eens er politie bij komt is de relatie met de buren wellicht voor altijd verzuurd.

http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?f=70&t=22270
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na 5 jaar mag komt het waarschijnlijk toch niet meer goed, dus laat de politie maar een verzoeningspoging proberen toch? :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als het niet anders kan, moet de politie het maar proberen. Toch erg dat verdraagzaamheid soms ver te zoeken is bij sommige mensen.
Ik vind het zelfs jammer dat de kinderen van mijn buren nu groter zijn en niet meer buiten spelen. Kleine kinderen zijn vaak grappig (vind ik) en brengen een speciale sfeer in een straat. Er is altijd een soort van aantrekkingskracht tussen kinderen en mij. Ik heb er nog nooit echt problemen mee gehad, alhoewel ik door mijn werk héél veel kinderen heb gekend.
Ze mogen gerust naast mij komen wonen, mét hun ballen :))
Bedankt eucalypje voor het +je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woehaahahahah, de politie laten komen voor het probleem van een bal in de tuin.... het moet toch ECHT niet gekker worden hoor....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is volgens de letter van de wet GEEN verduistering, want ze heeft zich de bal niet zelf toegeëigend ; die is haar op haar eigen grond gedeponeerd.
Anders zou het zijn als ze de bal eerst graag wil lenen, en hem DAN niet teruggeeft. Zou dat verduistering zijn, dan zou ze bij wijze van spreken ook arbeidsloon mogen vragen voor elke keer dat ze hem terug moet gooien over de schutting ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan ze nu bewaarloon vragen? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk voorwerp wat ongevraagd in jouw tuin terecht komt of wordt gedeponeerd mag je achterhouden en hoef je in principe niet meer terug te geven.
Dit is GEEN diefstal en/of verduistering.
Er kan de vrouw geen enkele sanctie worden opgelegd omdat zij de bal niet terug wil geven.
Zij staat volledig in haar recht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geloof dat ik dan een ballenwinkel kon beginnen als ik al die ballen zou bewaren die in mijn tuin beland zijn. Nee ik ben niet die buurvrouw :-) Maar soms is het wel vervelend trouwens, als je drie keer je stoel uit moet om die bal weer terug te gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mooieendje: ja of als er van alles kapot gaat in je tuin, je de bal tegen je gezicht komt of als de bal op tafel met eten valt. HEEL erg vervelend!
Spullen die in haar tuin belanden, zijn niet automatisch van haar, nooit...! Echter, kan en mag ze wel mensen beletten zo haar tuin in te lopen.

Beste kunnen de ouders, de volgende dag, desnoods, aanbellen en de bal vriendelijk terugvragen.

Op latere leeftijd kun je het geld voor een nieuwe bal van hun zakgeld inhouden, geheid dat die bal vaker op eigen terrein blijft...

Als je buurvrouw rust in haar leven wil, moet ze niet in een rijtjeshuis gaan wonen, dat kan wel, maar dan in een kind vrije wijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is nu nog geen diefstal. als je de bal terugeist, dan moet ze die wel geven. daarna is het dus diefstal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt NOOIT diefstal.
De bal wordt niet haar eigendom maar zij hoeft hem in principe NOOIT meer terug te geven!
Je kunt eisen wat je wilt maar deze eisen zijn niets waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verduistering heet zo iets. Diefstal is het wegnemen van iemands eigendom en daar is hier geen sprake van. Je schopt de bal toch zelf in haar tuin!
Ballen doe je niet in de tuin, zeikerige buurvrouw of geen zeikerige buurvrouw. Ook mensen die vriendelijk blijven kunnen zich er kapot aan ergeren.(Ballen tégen de schutting trappen is ook bloed-irritant trouwens). En wat een ander vrijwillig in je tuin deponeert, ben je volgens mij niet verplicht terug te geven. Dan kun je met sommige kinderen namelijk wel aan de gang blíjven, vooral als mamma de wind er niet onder heeft en het een spelletje an sich wordt.

Het kind van twee zal nog nauwelijks een bal over de schutting kunnen krijgen (en zowel, snel leren dat dat niet mag). Het kind van 4 is te oud om in de tuin met een bal, frisbee, boomerang e.d. te spelen ; die heeft meer ruimte nodig dan een stadstuintje kan bieden.

Moeder zijn betekent, OOK met een grote tuin, dat je er zo nu en dan met je kinderen op uit zal moeten om ze zich te laten uitleven, als ze nog te jong zijn om alleen op pad te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Als je in de tuin voetbalt, raken de ballen vanzelf 'op', zo werkte dat bij ons ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh jee ; een minnetje. Vast van een moeder die vindt dat een ander zich nooit aan haar kinderen mag ergeren, óók niet als ze zelf geen zin heeft ze rustig te houden. Dar barst het - helaas - van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist Marleen, + voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Uit jouw verhaal lees ik dat je van de buurvrouw verwacht dat ze telkens de bal die in haar tuin belandt, teruggooit. Dit kan je niet van haar verlangen. daartoe is zij niet verplicht. Weet je zeker dat ze nog een bal heeft? Misschien heeft ze hem ook niet gezien omdat ie onder een struik ligt o.i.d. Maak je niet zo druk om die ene bal. Koop een paar andere.
En nee, dat is geen diefstal. Daar houdt ook de politie zich echt niet mee bezig.
Het wonen in ons kleine landje op een kluitje, zeker in een rijtjeswoning vraagt om enige verdraagzaamheid ten opzichte van elkaar. Het is geven en nemen.
De buuf zou best wat verdraagzamer mogen zijn naar jullie toe, maar jullie gaan ook niet vrijuit.
Ook wij zijn "buren" met soms een bal van de buurmeisjes in de tuin. Wij vinden het niet zo erg, zolang het er niet meer dan 2 per dag zijn. We gooien ze meestal niet terug. Soms hebben we het ook niet in de gaten dat er ligt omdat de bal "verstopt" ligt. De buurmeisjes bellen aan en vragen hem netjes terug. Dat zou jij ook kunnen verlangen van jouw kinderen. Zelf gooien, zelf terugvragen. Als ze niet durven, jammer dan. Dan geen bal meer. Ga de eerste keer mee. Open de dialoog. Zoek wel contact. Als je elkaar kent is de verdraagzaamheid meestal groter. Als er eenmaal contact is probeer dan af te spreken of de kinderen bijv. aan het eind van de middag de bal(len) mogen ophalen.
Beperk verder het spelen met de bal in de tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tijdsduur die zij, als slachtoffer van overlast, mag benutten om de bal onder haar te houden, wordt eventueel door de rechter bepaald.

Allerlei factoren o.a. de jurisprudentie neemt hij daarbij in overweging waarna hij in redelijkheid en billijkheid recht spreekt.

Naar mijn gevoel zal een redelijke termijn daarvoor niet meer zijn dan..twee drie weken.

Groet,

Ton