Wanneer de straatnaam op een boete verkeerd gespeld is, kan de boete dan ongeldig verklaard worden?

Zie:
http://www.karonse.be/nederlands/spelling/Oefeningen/Hoofdletters/1.htm

Citaat:
''Aardrijkskundige namen en de afleidingen ervan: ''Turkse'' ''

Ik vraag dit omdat dit op mijn Boete volgens mij verkeerd gespeld staat.

Het gaat om de plaatsnaam (exact gespeld als:) ''drentse mondenweg''

Dat maakt hem zeker heel misschien niet ongeldig?:P

Het staat er overigens tussen haakjes achter ''N379'', wat natuurlijk ook de benaming is van de straat.

(Geen zware boete hoor)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

Een goeie advocaat is creatief. Als je Bram Moszkowicz inhuurt, en hij studeert er eens een uurtje op, zal hij misschien best ergens in een wetboek een regeltje vinden dat een boete zorgvuldig uitgeschreven dient te worden. Maar je zult dan wel een paar duizend Euro mee moeten brengen, voor hij ook maar één wetboek openslaat.

De kans van slagen is te verwaarlozen, en bovendien heb je het over een lage boete. De kosten staan niet in verhouding tot de opbrengst. Overigens acht ik de kans veel groter, dat je advocaat iets anders en beters vindt, dat niet in orde is, dan een niet juist gespelde straatnaam.

Gewoon maar betalen dus, en over dit soort dingen moet je pas gaan nadenken als je rijbewijs in beslag wordt genomen, of je BMW.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een realistisch antwoord. Met humor +

Andere antwoorden (9)

Ligt er aan of het je woonadres is of de plaats van de overtreding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat maakt het niet meer ongeldig.
Binnen overtredingen zoals deze kan men dit later nog aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt dat je een zogenaamde schikking van de officier van justitie hebt gehad voor een verkeersovertreding.

Het feit dat die is aangekomen geeft eigenlijk al het antwoord aan. Nee dus.

Als je een schikkingsvoorstel zou hebben gehad wat vanwege het foute adres in eerste instantie niet bij jou terecht zou zijn gekomen en later (met dan een hogere boete) weer wel dan zou je het bij de kantonrechter kunnen laten voorkoemen. Dan zou je een redelijke kans hebben dat de boete zou worden kwijtgescholden, of in ieder geval verminderd.

Ik zou hem nu (omdat het toch een kleine boete is maar gauw betalen) als je te lang wacht wordt die steeds maar hoger, pech gehad moet je maar denken.

Toegevoegd na 1 minuut:
voorkoemen moet natuurlijk voorkomen zijn
Ceeve
12 jaar geleden
Je toevoegingen zijn wat verwarrend. Naar ik aanneem is de straatnaam die je schrijft de straat waar de overtreding heeft plaatsgevonden. Mocht dit zo zijn, dan zou ik in beroep gaan. Op de boete staat beschreven hoe dit moet. Dan gooi je het op vormfout omdat de naam van de straat onjuist is.

Ik heb menig boete niet hoeven betalen wegens vormfouten (ik zou een goede Bram zijn ;-)). Niet dat ik een roekeloze rijder ben, hoor, maar heb een aantal jaren veel op de weg gezeten.
Het is me zelfs 2 maal gebeurd dat de kantonrechter mijn bezwaar op ongegronde reden afwees (had mijn bezwaar niet goed gelezen), waardoor ik in hoger beroep kon en alsnog gelijk kreeg.

Het proberen waard dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ceeve
12 jaar geleden
Dan ben jij de enige in heel Nederland. In hoger beroep beroep gaan voor een verkeersovertreding, alleen de tijd al die dit alles kost en inderdaad de mogelijkheid dat je toch verliest.
Ceeve
12 jaar geleden
Ik begreep je niet helemaal goed ik dacht eerst dat je adres verkeerd was geschreven, maar ik begrijp nu dat dit de plaats van de overtreding is. Maar het maakt in dit geval echt geen verschil, een geringe verschrijving valt echt niet onder vormfouten, ik betwijfel trouwens sterk wat puur zegt of dit waar is. Maar in jouw geval maakt de "vormfout" de overtreding echt niet ongedaan, betaal maar gauw dat is echt het verstandigste.
Ceeve
12 jaar geleden
Ik heb me bedacht, in jouw geval is het misschien gezien je expertise toch aan te raden om het voor te laten komen !!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bierdopje, betalen (het bezwaar) moet je pas als je het per se laat voorkomen. Je zult dan juridische hulp nodig hebben anders is het bij voorbaat voor 100% kansloos. Laten voorkomen is dus geen optie. Enige mogelijkheid is bezwaar maken. Dat kost geen geld. Als je de boete thuis krijgt, dan staat er precies op wat je moet doen. Briefje naar de officier van justitie, en je verhaal vertellen. Desnoods schrijf je dat je die 6 km te hard wel een tikkeltje overdreven vindt, en eventueel geef je ook nog redenen. Als laatste zou je kunnen vermelden dat er iets mis is met het "plaats delict". Of dat laatste verstandig is moet je zelf beoordelen. Als je het zo doet, heb je volgens mij het optimale gedaan om de boete te ontlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bezwaar gaan kost geen geld. Beroep aantekenen tegen de uitspraak van het bezwaar ook niet. Ergens op de route wordt wel gevraagd de boete te betalen alvorens ze je bezwaar in behandeling nemen. Dat geld komt netjes terug (volgens mij zelfs met rente) als je in gelijk wordt gesteld. Boetes waar ik tegen in bezwaar ben gegaan:
- 80km rijden op een weg waar 70km gereden mocht worden, op de boete stond max snelheid 50km
- onduidelijke plaatsing bord betaald parkeren
- niet ondertekende boete ontvangen van agent A. Kopie die wordt gestuurd is aangevuld en ondertekend door agent B.
Tot aan het requisitoir ter terechtzitting kan het Openbaar Ministerie deze kennelijke verschrijving herstellen. Ik zou het maar niet zover laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat er een grote hoofdletter M op je papieren? Dan: Wet Mulder, die is er speciaal voor geen last van kleine fouten te hebben. Ik denk weinig kans voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitervaring weet ik dat dan de plaats delict "administratief aangepast" wordt. Ik had bezwaar gemaakt tegen de boete omdat de plaats van overtreding verkeerd gespeld was. Helaas pindakaas, gewoon betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat werkt helaas zo niet. Ikzelf had in mijn woonplaats eens een parkeerbon te pakken in een bepaalde straat. De straat en tijdstip van overtreding klopten, maar...gek genoeg stond niet mijn woonplaats vermeld, maar een andere plaats. In die plaats komt die straatnaam zelfs niet eens voor. Brief geschreven, kopie van de bon erbij, ik kreeg nul op het rekest. Betalen moest ik. Het gekke is, dat het wel gebeurd is dat een echte misdadiger vrij werd gesproken omdat in de dagvaarding zijn naam verkeerd gespeld was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hier kom je niet onderuit.
Is ook geen vormfout maar een schrijf/spellingsfout en daarmee kom je niet onder de boete uit.

Zelf een keer gehad dat het kenteken verkeerd stond: 29 i.p.v. ZG. Ook geprobeerd er onder uit te komen maar helaas....gewoon betalen.