Roken jongeren nu meer of minder door de tegenwoordige regels waarbij jongeren geen tabak mogen kopen?

Want ik zie nog welleens jongeren stiekem roken hier en daar... Vraag mij af of het wel werkt die regelgeving en of het wel nut heeft!

Is het overigens bewezen dat de regelgeving werkt? Of maakt het in principe weinig uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar het nut van regelveging en het effect op roken bij jongeren. Als je de website van Stivoro bekijkt dan zie je in de onderzoeken dat bij jongeren vanaf 2003 dagelijks minder gaan roken. De vraag is of dat alleen door het verkoopverbod komt.

In 2003 is namelijk een aantal belangrijke maatregelen genomen. Er zijn verkoopbeperkingen voor tabaksartikelen ingevoerd (jouw vraag), maar ook is het verbod op rookoverlast op de werkplek ingevoerd en het verbod op tabaksreclame is verder uitgebreid. In 2004 is ook nog eens een rookverbod in het personenvervoer gekomen en de belasting op tabak (accijns) is verhoogd. Tenslotte is later nog de horeca rookvrij gemaakt.

Regelgeving lijkt dus wel nut te hebben, maar dan vooral omdat er heel veel regelgeving bijna tegelijkertijd is ingevoerd. Echter, omdat er zoveel verschillende maatregelen tegelijkertijd zijn genomen is het moeilijk om te bepalen hoeveel effect elke maatregel afzonderlijk heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jaa indd!! En wat ook belangrijk is is dat de huidige maatschappelijke moraal is veranderd ten op zichte van vroeger. Door rapportages die uit zijn gekomen over hoe slecht meeroken wel niet is, is er een beleefdheidsnorm ontstaan. Niet roken als een niet roker daarvan last heeft. Doordat die beleefdheidsnorm bestaat en er nieuwe wetgeving wordt ingevoerd versterkt dat de moraal over roken. Evenals het afkavelen van plekken waar mensen kunnen roken.