Wat gebeurd er met de schulden van iemand die overlijd?

Stel, een alleenstaande moeder van 2 kinderen woont ergens alleen en heeft heel veel schulden. Nou, zij gaat dood. Hoe zit het dat met die schulden? Die moeten toch betaald worden? Gaan die dan naar de kinderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (7)

Dat is een deel van de erfenis.
Dus als de moeder alles nalaat aan de kinderen moeten die ook de schulden betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij gaat in elk geval niet naar iemand onder de 18 jaar
maar wellicht naar een familie lid broer of zus in elk geval familie in de eerste lijn tenzij ze de erfenis weigeren.
tja en dan moet het toch worden afgeschreven.
12 jaar geleden
Ja, die gaan in principe, net als bezittingen, als erfenis naar de kinderen.
Maar die kinderen (of hun voogd) hoeven schulden niet over te nemen.
Er zijn daarvoor 2 mogelijkheden:
- erfenis verwerpen
- beneficiair aanvaarden (altijd als er minderjarige kinderen zijn)

zie link:
http://www.vpnotarissen.nl/doc3.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schulden zijn een onderdeel van de erfenis. De erfenis bestaat uit een boedel (de bezittingen) en de schulden. Maar als je de erfenis accepteerd dan ben je ook de verplicht om de schulden te aanvaarden en zal je deze moeten vereffenen. Het kan zo zijn dat de opbrengst van de boedel minder is dan die van de schulden dan accepteer je de erfenis niet. Je mag dan alleen heel persoonlijke bezittingen zoals foto's en nog wat kleine dingen behouden maar verder niets dat wordt verkocht en uit de opbrengs orden de schuldeisers betaald en wat er te kort is is dan jammer voor de eissers die kunnen dan de rest afboeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het totale vermogen moet worden bepaald, dat is de waarde van de bezittingen minus de schulden. Dat is samen met wat er omheen speelt de boedel.
De kinderen zijn de wettelijke erfgenamen.
Als de bezittingen (veel) lager zijn dan de schulden dan kunnen de erfgenamen de nalatenschap meteen verwerpen of "onder het voorrecht van boedelbeschrijving" (dat heet beneficiair) aanvaarden. Dat houdt in dat de baten hoger moeten zijn dan lasten.
Als je je als volwassene bemoeit met de regeling van de begrafenis/uitvaart dan heb je de nalatenschap aanvaard., dus met de verplichting om de schulden te betalen.

Als er sprake van een minderjarig kind (onder de 18) dan komt de kantonrechter er aan te pas om te bezienof het kind te nalatenschap mag aanvaarden.
Ook dan benoeming van een voogd.
Dus als de schulden hoog zijn dan de nalatenschap niet aanvaarden en de schuldeisers krijgen niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die erf je ook kort gezegd, in dit geval de geen die de kinderen zal onder de hoede nemen, een onderlinge overeenkomst met familie en rechthebbende zou tot een goed compromis kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baten en schulden gaan naar de eerste erfgenamen, dus in de meeste gevallen de kinderen. Zij kunnen de erfenis verwerpen, waarmee zij dus wel van de schulden af zijn, want die worden dan oninbaar, maar daarentegen ook geen aanspraak meer kunnen maken op de baten. Als zij niet verwerpen, kunnen ze aanspraak maken op de baten, maar zullen dan ook de schulden moeten voldoen. Het is dus verstandig om in twijfelgevallen alle voors en tegens goed tegen elkaar af te wegen en een zorgvuldige berekening te maken. Als achteraf blijkt dat er geen baten zijn maar alleen schulden, zit je dus met de gebakken peren.