Kan de kinderbescherming mij uit huis plaatsen?

Let op graag antwoorden als u dit echt weet *lees dit rustig door voor u antwoord.

Een instelling heeft een oproep gedaan naar de kinderbescherming. Met als volgt dat ik opvoedingsproblemen heb (Verzorgen) Nu heeft de kinderbescherming veel mensen achter onze rug om mensen ondervraagd (School, Werk en nog wel wat meer mensen Mag dit zomaar? En kan dat zomaar? Maar dit rechtelijk gezien ook?
Ik zou me niet goed verzorgen wat niet het geval is.. Ze willen mij in begeleid wonen traject doen. En dit willen ze proberen door mij onder toezicht te houden. Maar als ik niet begeleid wonen wil en thuis wil blijven. Kunnen ze me dan gedwongen opnemen? (Dit is alleen maar bij een bedreigende situatie) En dit is totaal niet het geval wie kan me hier meer over uitleggen ? Over uit huis plaatsen

*graag antwoorden van mensen die veel van rechten weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

ja dat is mogelijk.

ik weet niet hoe lang dit probleem al speelt maar men gaat echt niet snel over tot dit besluit dus het speelt al even en er zijn andere opties de revue gepasseerd inmiddels.

men gaat in beginsel uit van het belang van het kind (jij in dit geval) en kijkt naar een oplossing in de huidige situatie.
thuis heeft het dus niet gewerkt (de reden zal je ongetwijfeld zelf bekend zijn)

werkt dit niet of niet voldoende dan gaat men verder kijken naar andere manieren. (ondertoezichtstelling, en/of uit huis plaatsing bv)

gedwongen uit huis plaatsing is dus wel gelijk mogelijk, maar dan zijn jullie inmiddels wel en paar stationnetjes gepasseerd, want men doet dit niet zonder reden, en ook niet van de ene op de andere dag.

ik denk dat je ook een paar dingen door elkaar haalt.
-onder toezicht staan kan ook als je thuis woont maar blijkbaar is dit voor jou niet de oplossing.
-een gedwongen opname is iets héél wat anders dan een gedwongen uit huis plaatsing (wees hier maar blij om)

jeugdzorg is bevoegd om bij andere instanties en mensen meer info te vragen over jou, en hun bevindingen ook neer te leggen bij de rechter.

als jij onder toezicht staat heb je eigenlijk niet meer zoveel te willen. je ouders hebben geen gezag meer over jou, en zelf ben je minderjarig.

zelf hebben jij en je ouders geen inspraak over deze ondertoezichtstelling. het kan alleen als er duidelijk aanwijsbare redenen voor zijn en een structureel probleem die met reguliere hulpverlening (gezinsbegeleidster, jeugdzorg) niet zijn op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een zeer onjuist antwoord!!!
De Raad kan inderdaad een OTS en daarbij een UHP uitlokken zoals dat met een net woord heet. Lang niet in alle gevallen is er een duidelijke reden waarom dat gebeurd en het gebeurd ook vaak zonder dat je weet dat er wat aan de hand zou zijn. M.a.w. ze verzinnen er vaak ook maar wat op los om het voor elkaar te krijgen.
Bij een ondertoezichtstelling hebben je ouders nog steeds gewoon gezag!!!!! en dat is ook niet beperkt zoals velen menen. Bij een uithuisplaatsing bepaalt de gezinsvoogd mee, bij een OTS bepaal je nog steeds zelf (met je ouders) hoe je leeft. Alleen als er een schriftelijke aanwijzing komt van BJZ dan moet je doen wat er verlangt wordt en ook daar kun je weer bezwaar tegen maken. Een gedwongen opname is in het kader van de BOPZ en dat is psychiatrie!, dus niet aan de orde lijkt me hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kinderrechter kan deze maatregel OTS wel degelijk opleggen, dat bepaal je niet zelf, dat KAN je zelf bepalen maar niet in alle gevallen. ouders(pleeg, of stief) kunnen OTS aanvragen, maar óók de officier van justitie en de raad voor de kinderbescherming. het is namelijk een ingrijpende maatregel zoals dat heet. er is een verschil tussen gedwongen uithuisplaatsing en gewongen opname (zie vraag vraagsteller) dus hierin geef ik je 'gelijk' (zie mijn antwoord, het is heél wat anders!!! er wordt niet zomaar wat verzonnen. zonder onderzoeksrapport waaruit blijkt dat de situatie ernstig is komt die hele OTS er niet doorheen. er iets op los verzinnen is dus pure onzin!! ouders kunnen hun MENING geven over OTS, dat wil niet zeggen dat ze ook enige inspraak hebben over OTS. kortom, voordat alle voorbeidingen zijn gedaan, en aanvraag voor deze maatregel zijn ingediend ben je op. ouders zijn bij OTS uit het ouderlijke gezag ontheven, maar #kunnen# idd nog verantwoording hebben over hun kinderen. de gezinsvoogd zwaait dus de scepter als het puntje bij het paaltje komt, want deze neemt (al dan niet in overleg met de ouders) de uiteindelijke beslissingen over het kind. misschien dat je me een link kan sturen over de info die je gaf in je andere reactie waaruit anders blijkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je roept dat het zeer onjuist is dus....

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan, is ook bij mij gebeurdik ging alleen naar een instelling en niet begeleid wonen.
Bij paar vrienden van me is dit ook gebeurd

En als je het niet weet kan je een advocaat bellen, als je een nummer wilt moet je me maar ff een berichtje sturen
Heb hier nog wel een kaartje hangen

Ps. Begeleid wonen is trouwens niet heel erg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag de kinderbescherming als er een gegronde reden is en een sterke aanwijzing dat kinderen worden mishandeld of verwaarloosd. Bij een gerechtelijk bevel dus als de rechter een oordeel heeft gegeven kan uit huis plaatsing volgen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat kan de kinderbescherming, beter gezegd jeugdzorg doen, als er aanleiding toe is kunnen zij namelijk een verzoek neerleggen bij de rechter. Die zich dan over jouw zaak buigt en een beslissing nemen, waarbij uit huis plaatsing een optie is.