Als je te hard rijdt is een vande straffen dat je rijbewijs wordt ingehouden. Wat gebeurd er met mensen die geen rijbewijs hebben ?

Krijgen een hogere boete, of een extra boete wegens rijden zonder rijbewijs ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (3)

te hard rijden is een overtreding
gewoon een bom geld boete tenzij extreme overtreding
in trekken rijbewijs en geld boete

Rijden zonder rijbewijs is een misdrijf
er wordt een proces verbaal op gemaakt en er kan dus meteen gevangenis straf worden opgelegd
maar zeker hogere boetes
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
rijden zonder rijbewijs is geen misdrijf maar een overtreding.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
@buis Dat is iets anders, dan het rijden, terwijl er nooit een rijbewijs is behaald.
Mensen, die zonder rijbewijs rijden, en een extreme snelheidsovertreding maken, krijgen naast een flinke bekeuring voor de snelheid ook een bekeuring voor rijden zonder rijbewijs.

Als de snelheidsovertreding echt groot is, kan de rechter bovendien een ontzegging van de rijbevoegheid opleggen.

Rijden tijdens de ontzegging is een misdrijf (artikel 9, eerste lid, Wegenverkeerswet 1994). Dit in tegenstelling tot rijden zonder rijbewijs. Dat is namelijk een overtreding.

Tijdens de ontzegging mag geen enkel motorrijtuig bestuurd worden ( inclusief bijv landbouwvoertuigen, waar geen rijbewijs voor vereist is).
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het rijden zonder rijbewijs (ongeacht of je te hard gaat) is een delict. Je wordt hier voor opgepakt en vervolgens zal de officier van justitie besluiten wat jou straf wordt. Hou er wel rekening mee dat dit zeer zeker geen lichte straf is.