Mag je wel of niet een liedje op youtube zetten?

Ik wil graag een liedje op youtube zetten. Inverband de autersrecht vraag ik me af of ik wel een liedje van bijvoorbeeld Jan Smit op youtube mag zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Helaas, dat is niet toegestaan; óók niet met bronvermelding. YouTube verwijdert dagelijks talloze video's omdat inbreuk wordt gemaakt op auteursrechten.

Op de website staat, over "afgeleide werken" (en daarvan is ook in jouw omschrijving sprake), letterlijk:

De term 'afgeleide werken' verwijst naar producties zoals remixen, waarbij je beelden of geluid van een opname gebruikt en bewerkt om een nieuwe video te maken. Hoewel je de nieuwe video zelf hebt gemaakt, zijn de beelden en het geluid die je hebt gebruikt, het eigendom van iemand anders. Het maakt niet uit of je het materiaal gratis hebt opgenomen vanaf de televisie, hebt aangeschaft op een dvd of als videogame of zelf hebt opgenomen bij een evenement—je hebt nog steeds toestemming nodig van de auteursrechthouder(s) van het materiaal dat je hebt gebruikt om je nieuwe video te maken.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je maar duidelijk maakt dat het liedje van Jan Smit is, mag dit gewoon. Voor alle zekerheid zou je in de beschrijving van het filmpje kunnen zetten: This is NOT my song, I do not claim..... etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zet in de beschrijving van het filmpje ©-naam van de platenmaatschappij-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dit doen zoveel mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
De vraag is niet of er mensen zijn die het doen. De vraag is: mag het of niet? Nee dus. En de kans is groot dat ze je video er snel afhalen. Lees b.v. dit maar eens:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mail-youtube-doe-verkeerd.189334
Nee, ik heb een lange tijd youtube filmpjes erop wil zetten (liedjes van deze tijd) en die zijn verwijderd.. ook had ik filmpjes van the voice of holland erop gezet die ook verwijderd waren door rtl 4. ;) .. dus uit ervaring: Nee dat mag niet.