De uitbouw van mijn buren staat een klein stukje op mijn grond. Wat voor consequenties heeft dat?

Onze buren hebben in goed overleg met ons uitgebouwd. Afspraak (mondeling) was dat de fundering ook in onze grond mocht maar dat hun buitenmuur netjes op hun eigen grond bleef. Ze hebben ook een bouwvergunning bij de gemeente aangevraagd en dit is ook goedgekeurd.
Nu bleek echter later bij toeval dat ze een over een lengte van 3 meter een centimeter of 5 te veel hebben uitgebouwd.
Nou wil ik daar absoluut geen probleem van maken, maar ik ben wel erg nieuwsgierig wat voor consequenties dit heeft bij bijvoorbeeld koop/verkoop van mijn/hun huis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit een huis gehad waar hetzelfde aan de hand was. Dat was al van voor dat wij het huis hadden. In de notariele akte stond daarom een artikel waarin het beschreven stond en dat wij de muur en onderliggende fundering die op ons erf stond niet mochten afbreken.
Blijkbaar is dat dus de manier: op kosten van de buren laten vastleggen bij de notaris. Willen de buren dat niet, dan zou je dus het recht hebben de muur af te breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er van uitgaande dat de muur onderdeel is van het huis en niet zomaar een stenen schutting heb je het recht niet om de muur af te breken. Die muur is onderdeel van het huis van de buren (zie artikel 4 BW 3), en dat mag je ook niet afbreken.
Ik denk wel dat het mogelijk is om die notariskosten af te dwingen bij de rechter. Er is zelfs een wet dat je verplicht bent om het raam van de buren te laten repareren op hun kosten als zij bijv. op vakantie zijn (ben even vergeten hoe het heet), dus misschien zou je zelfs zelf naar de notaris kunnen gaan en op hun kosten het laten vastleggen..
Al kom je met een beetje overleggen ook wel een heel eind.

Antwoorden (6)

Is de bouwergunning/aanvraag met de aantekening/uw goedkeuring voorzien, dan gebeurt er helemaal niets. Indien als het alleen een mondelinge afspraak is, kan een nieuwe eigenaar (of uzelf) terugbouw eisen. Of dit voor een rechter dan ook echt toegezegd wordt, is niet te zeggen. De buurman doet er dus goed aan, deze grens-overschreiding schriftelijk (evt. notarieel) vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag, er zitten diverse kanten aan, ik zal ze proberen duidelijk op te sommen:
- er is sprake van een mondelinge overeenkomst (aanbod en aanvaarding) doordat afgesproken is dat de fundering in jou grond mag staan. Een mondelinge overeenkomst is geldig. Dit aanbod kan niet meer worden ingetrokken.
- Ondanks dat de grond van jou is, is de muur die op jou grond staat onderdeel van hun huis, en dus van hun. (BW 3 art. 4)
- Er is geen sprake van een wilsgebrek, aangezien je aangeeft dat je er 'absoluut geen probleem van wil maken'.
- Ik meen wel dat er sprake is van een wanprestatie (BW 6 art. 74) (tegen afspraken in is er wél op jou grond gebouwd i.p.v. alleen maar fundering) maar het zal lastig worden wil je daar een schadevergoeding voor krijgen. Er is ten tijde van de overeenkomst namelijk niets op papier gezet. Zou je schadevergoeding willen dan zal je er niet te lang mee moeten wachten.

Wat voor invloed het heeft op de verkoop van jou huis, ik denk weinig. Het huis van de buren staat zoals die staat en daar kan niemand meer wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo een min? Van mij een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks!
Bij de verkoop van hun huis is het belangrijk vast te leggen dat de nieuwe eigenaren dit weten en dat jij eigenaar bent en blijft. Bijvoorbeeld belangrijk als er eens gesloopt wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om problemen met toekomstige eigenaren te voorkomen kunt u misschien het beste uw buren adviseren om dit notarieel vast te leggen. U kunt, ondanks dat dit uw grond blijft, echter juridisch vrij weinig doen. U mag geen misbruik van uw bevoegdheid maken om te eisen dat deze uitbouw op uw grond afgebroken wordt. Daarvoor moet u eerst een redelijk belang aantonen, en dat lijkt me niet erg aannemelijk voor 5 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt toch tegen een redelijke prijs die 3m*5cm aan de buren verkopen?

Jij blij, zij blij. En bij verkoop van een van beide geen gezeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Onder aftrek van alle kadastrale en notariële kosten houd je een negatieve verkoopprijs over. Notaris blij, kadaster blij.
Jij niet blij, buren niet blij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij wel blij, want die kosten zijn dan natuurlijk voor de buren. Die hebben uiteindelijk de fout gemaakt, en moeten dat wel netjes oplossen. Ik weet niet over wat voor een bedragen je praat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Wisl: stel die bouwgrond kost daar 300 €/m²; dan brengt dat strookje 50€ op. Kadaster laten meten, het grondstuk delen en notarieel vast laten leggen, gaat minimaal meer dan het tienvoudige kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je omdat ik dit ook wilde adviseren. Belang van de buren is dat zij straks geen gezeur met jouw opvolgers in het huis hebben. Ook voor jou is er een belang, namelijk dat je toekomstige kopers niet een onduidelijke situatie hoeft uit te leggen die zelfs potentiële kopers kan afschrikken omdat zijn geen zin in problemen hebben.
De volgende kopers van jouw huis treffen dit als bestaande situatie aan en gaan dus impliciet accoord met de verminderde oppervlakte (het is overigens 0,15 m2, dat is niet terug te zien in de oppervlakte die in hele meters wordt aangeduid)

Ik heb dezelfde situatie aan de hand gehad en ook geaccepteerd dat de muur op mijn grond kwam te staan. Het grootste probleem heb ik gehad met de fundering die in mijn tuin uitstak. De tegels die daar op liggen bleven liggen, maar de rest zakte. Nu kon ik de fundering laten weghakken voor 400 en kon daar na 12 jaar niet meer de buren op aanspreken.

Denk dus goed na of je eventuele gevolgschade verwacht.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat alleen je buren niet heel blij waren, dat jij de fundering van hun muur heb weg staan hakken...
paulus811
12 jaar geleden
Ik ben wel zo egoïstisch dat mijn blijheid voorgaat op die van de buren. Uiteraard heb ik het uitstekende stuk in overleg met de buren laten verwijderen en dat is voor de constructie van het huis geen probleem als je dat netjes laat uitvoeren.