Worden verschillende strafvonnissen mbt vrijheidsbenemende straffen na elkaar tenuitvoer gelegd en zo ja, waar staat dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

In het wetboek van strafrecht is een aantal bepalingen opgenomen betreffende strafbepalingen bij meerdere misdrijven. Op jouw vraag lijken artikel 57 en 58 van toepassing.

Als voor de misdrijven dezelfde straf staat, wordt er 1 straf opgelegd, het maximum is het totaal van de hoogste straffen voor dit feit maar niet meer dan een derde boven het hoogste maximum.

Als de straffen die ervoor staan ongelijk zijn, kan elk van de straffen worden opgelegd maar die mogen samen niet langer zijn dan een derde van de langstdurende straf.

Artikel 57
Bij samenloop van feiten die als op zichzelf staande handelingen moeten worden beschouwd en meer dan één misdrijf opleveren waarop gelijksoortige hoofdstraffen zijn gesteld, wordt één straf opgelegd.
Het maximum van deze straf is het totaal van de hoogste straffen op de feiten gesteld, doch - voor zover het gevangenisstraf of hechtenis betreft - niet meer dan een derde boven het hoogste maximum.

Artikel 58
Bij samenloop van feiten die als op zichzelf staande handelingen moeten worden beschouwd en meer dan één misdrijf opleveren waarop ongelijksoortige hoofdstraffen zijn gesteld, kan elk van die straffen worden opgelegd, doch deze mogen - voor zover het gevangenisstraf en hechtenis betreft - te zamen in duur de langstdurende niet meer dan een derde overtreffen.

Toegevoegd na 12 uur:
Zie net een fout in mijn derde alinea: "maar die mogen samen niet langer zijn dan een derde van de langstdurende straf" moet natuurlijk zijn niet langer dan 1 1/3 , dus niet langer dan een derde bovenop de langstdurende straf.