Mijn vriendin haar moeder is 7.5 jaar geleden overleden en nu is haar stiefvader dood hij heeft geen kinderen wie erft er nu.

Mijn vriendin haar moeder is 7.5 jaar geleden overleden haar man is nu overleden hij heeft geen kinderen toen de moeder van mijn vriendin overleed heeft zij geen aanspraak gemaakt op moedersdeel zij vond dat je dat niet kon maken en heeft alles in gelaten zoals het was voor haar moeder overleed. Nu is haar stiefvader overleden, de broers en zussen van haar stiefvader zeggen nu dat de twee dochters van zijn vrouw geen rechten hebben omdat hun moeder dood is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn excuus voor de fouten in de opbouw en spelling van mijn vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Greetje raadpleeg de notaris tel .de situatie kan anders zijn dan het zo lijkt .ps die is gratis meestal een eerste gesprek ook !en vraag wat de kosten zijn ,valt wel mee.

Het beste antwoord

Als de kinderen van de moeder 7,5 jaar geleden bij haar overlijden geen gebruik hebben gemaakt van het kindsdeel, kunnen ze het nu niet meer opeisen tenzij hier indertijd afspraken over op papier zijn gezet.

Wie erft nu hetgeen stiefvader achterlaat?
Dat ligt eraan wat stiefvader in zijn testament heeft gezet, en of moeder en stiefvader in gemeenschap van goederen waren getrouwd.
Is er geen testament maar waren beiden wel in gemeenschap van goederen getrouwd, dan zullen de kosten met de baten worden verrekend, en het overgebleven bedrag worden verdeeld over erfrechtige famiieleden van zowel stiefvader als moeder.
Waren stiefvader en moeder niet getrouwd en hadden zij geen zaken op papier staan, dan zal het geld volledig ter beschikking komen van de familie van de stiefvader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mogelijkheid om je kindsdeel op te eisen bestaat al niet meer sinds 2002, toen is het erfrecht nogal verandert.
De achterblijvende partner is de enige erfgenaam er van uit gaande dat er geen testament is.
Kinderen hebben een zgn 'vordering' op de erfenis, die niet opeisbaar is, dit is gedaan om te voorkomen dat achterblijvende partners in enorme financiele problemen zouden kunnen komen doordat kinderen hun erfdeel gaan op eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind heeft toch altijd recht op zijn kindsdeel?
Dat is toch niet afgeschaft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk wel, want het is niet opeisbaar totdat de partner ook overleden is, is het geld dan op, ja helaas dan blijft er niets over voor de kinderen.
En hertrouwd de achtergebleven partner dan gaat de erfenis na diens overlijden naar de nieuwe partner en ook niet naar de kinderen.

Een testament is hierop natuurlijk een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly3 mijn complimenten voor je duidelijke uitleg ik kan je alleen geen punten geven toch bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie, De kinderen kunnen nog op 1/6 deel van hun moeders deel opeisen de broers en zussen van de stiefvader van mijn vriendin krijgen de erfenis van haar stiefvader.