Mag je bellen of sms'en tijdens het fietsen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet met zo'n kuttelefoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:p

Antwoorden (4)

Nee dat mag niet. Als je aan het fietsen ben, is dat het enige waar je mee bezig mag zijn. Overigens, zullen agenten niet moeilijk doen als ze je bellend tegenkomt!;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet helemaal waar, een bekende van mij heeft er ooit een bekeuring voor gekregen. Die specifieke agent deed er wel degelijk moeilijk over :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja ligt maar net hoe de pet staat :p
Het valt niet onder de regels voor handsfree bellen, die gelden alleen voor motorvoertuigen, invalidenwagens en brommers. Maar zodra je iets doet dat het overige verkeer in gevaar brengt of hindert (bijvoorbeeld afgeleid bent of met één hand aan het stuur niet in staat bent uit te wijken indien nodig) dan kun je alsnog een bekeuring krijgen op grond van artikel 5.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht altijd dat het was: geen mobiel gebruik in het verkeer (daar vallen voetgangers dan ook onder, maarja daar zie ik het gevaar niet van..) Maar dat is dus gedeeltelijk waar.. +je voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je eens kijken hoe vaak voetgangers niet al bellend zonder te kijken oversteken, zowat onder de tram komen, enz, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Riqui: je hebt helemaal gelijk! Bedankt!
Ja, het mag. Er zijn wel een paar regels. Onderstaande tekst komt van de site van de rijksoverheid, dus als je je hier aan houdt zit je altijd goed.

Mobiel bellen tijdens fietsen is toegestaan
Het is niet verboden om tijdens het fietsen handheld te bellen. Wel zijn artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) van toepassing. Dat betekent dat u veroordeeld kunt worden als u zich als fietser zo gedraagt dat:

gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt;
het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;
door uw schuld een verkeersongeval plaatsvindt waardoor iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt.
Elke vorm van afleiding van de verkeerstaak kan zorgen voor gevaarlijke situaties. Dit geldt ook voor het mobiel bellen op een fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hiervoor kun je een boete krijgen!!