Wat zijn de riscio's als persoon A zijn inboedel bij persoon B stalt op vriendschapbasis en er wordt ingebroken?

Toegevoegd na 44 seconden:
En er worden spullen vermist van persoon A, kan persoon B dan aansprakelijk worden gesteld?

12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

A heeft met B een bewaarnemingsovereenkomst in de zin van artikel 7:600 BW afgesloten. B verbindt zich ten opzichte van A om de spullen onder zich te houden en terug te geven aan A.

Op grond van artikel 7:602 BW dient B de zorg van een goed bewaarder in acht te nemen. Wat dit precies inhoudt is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Verwacht mag worden dat B alle (redelijke) maatregelen neemt ter voorkoming van diefstal. Als hij dit nalaat, is hij zonder meer aansprakelijk. Als hij dit echter doet en er wordt iets gestolen, zullen de andere omstandigheden een rol spelen bij de afweging of B aansprakelijk te stellen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die persoon is alleen aansprakelijk als hij nalatig is geweest. Stel dat je een brommer stalt in iemands berging en diegene laat de deur open staan. Als de brommer dan gestolen word is die persoon nalatig en is het verwijtbaar.
Maar word die berging opengebroken dan is die persoon niets te verwijten.