Rijbewijs verloren en aangifte gedaan.. Mag je dan nog rijden?

Ik ben mijn portemonnee kwijt (in de bus laten liggen) met daarin mijn rijbewijs en id kaart. Ik heb aangifte gedaan bij de politie. Vervolgens heb ik een proces-verbaal gekregen die ik bij de gemeente moet laten zien wanneer ik een nieuw rijbewijs wil aanvragen.

Maar nu is mijn vraag: Mag ik met dit bewijs dat ik mijn rijbewijs kwijt ben nog rijden?

Ik wil graag ook weten of ik verplicht ben ook een nieuwe id aan te vragen..

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het waren trouwens dingen die ik ook op het politiebureau had kunnen vragen, maar ik was zo radeloos dat ik dat gewoon vergat..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.2K

Het beste antwoord

je mag officieel niet rijden, je kunt er gewoon voor bekeurd worden. Zie de bron voor de regels rond 'rijden zonder rijbewijs'.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij verlies van het rijbewijs gewoon blijven rijden.
Je moet echter wel een bewijs hebben van aangifte.

Andere antwoorden (6)

Ja, je mag nog rijden. Als je je rijbewijs bent verloren, ben je niet meteen ook je rijbevoegdheid kwijt.

Als u aan kunt tonen, dat u bij controle niet in staat bent, om een rijbewijs te tonen, dan zult u ook geen bekeuring kunnen krijgen voor het niet tonen van het rijbewijs.

U bent niet verplicht om ook een nieuwe id aan te vragen. In veel gevallen kunt u uw nieuwe rijbewijs gebruiken als id. Geldt niet altijd. U moet dus zelf de afweging maken of het u waard is, om ook een nieuwe id kaart te kopen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ja, ik weet het zeker. Zorg er wel voor dat je meteen een nieuw rijbewijs aanvraagt. U komt er bij een controle natuurlijk niet mee weg, als u een pv van een paar weken oud toont.
Je mag gewoon rijden, als je maar het pv van de politie bij je houdt als bewijs. Geen probleem! Ik zou wel een nieuw id aanvragen een rijbewijs is nog steeds geen geldig legitimatie middel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rijbewijs is wel een geldige legitimatiebewijs er staat alleen niet op wat voor nationaliteit je hebt, maar voor "gewone" identificatie is een rijbewijs genoeg.
Nee zonder aantoonbaar bewijs mag je geen motorvoertuigen besturen.
Dat ze dit wel eens door de vingers zien is iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen die een voertuig bestuurt dient te kunnen bewijzen dat je daar toe bevoegd bent als je geen geldig rijbewijs bij je hebt zal je gewoon bekeurt worden. Of je nu een procesverbaal bij je hebt van de diefstal of niet. Je zal ook een nieuw id moeten regelen om dat de gene die je als gestolen hebt opgegeven ook als zo geregisteerd staat dus ongeldig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een paar jaar geleden mijn scootercertificaat verloren. Ik vroeg een nieuwe aan op het postkantoor en kreeg een doorslagvel mee. Daar mocht ik volgens de dame van het postkantoor mee rijden. Diezelfde middag werd ik meteen gecontroleerd door de politie. Ze hebben werkelijk de hele scooter doorgelicht, rollenbank, verzekering, doorslagblad van de aanvraag, alles bekeken en het was duidelijk dat ze ons wilden bekeuren. Dat deden ze niet, dus neem ik aan dat de vrouw van het postkantoor gelijk had. Uiteindelijk verlies je niet de rijbevoegdheid, alleen het bewijs. Met een aangifte heb je feitelijk weer wél een bewijs dat je een rijbewijs hebt.

Een nieuw ID hoef je niet aan te vragen. Dat ligt aan jezelf. Bewaar wel de aangifte, want als je ooit een nieuw document wil aanvragen (rijbewijs, paspoort, ID) moet je verplicht laten zien wat er met het in jouw bezit zijnde ID is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verzekeringstechnisch mag je wel rijden, je bent immers rijbevoegd. maar de politie KAN je wel een boete geven voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs.

grote kans dat als je het proces-verbaal laat zien dat ze het laten bij een waarschuwing. een ook grote kans dat je niet wordt aangehouden als je netjes rijdt :)