Wat is het verschil tussen legaal en legitiem?

Ik had zo mijn vraagtekens bij de executie van Osama Bin Laden.
Kan Amerika zomaar in een andere natie binnendringen en daar iemand doodschieten?
Op radio en TV hoor je alleen maar hoe opgetogen iedereen is en niemand rept over de wettigheid van deze actie.
Vanmorgen las ik in de krant een reactie van een hoogleraar internationaal recht: "Actie Amerikanen niet legaal, wel legitiem."
Vandaar mijn vraag, wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.8K

Het beste antwoord

Dat het niet legaal is, wil zeggen dat het volgens de wet niet mag. En dat het legitiem is betekent dat de actie van Amerika strookt met de interpretatie van regels en gebruiken.

Of iets legaal is, ligt dus aan de wet. En om te laten zien dat iets legitiem is, gebruik je argumenten.
De hoogleraar bedoelde dus dat de executie van Osama Bin Laden wettelijk niet mocht, maar volgens zijn mening wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Legaal is of het wettelijk mag.
Legitiem is gerechtvaardigd, of het moreel gezien mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Legaal betekent dat het bij de wet is toegelaten. Daarbij rekening te houden dat ieder land een andere wetgeving heeft.

Legitiem betekent wettig of wettelijk. Een legitiem huwelijk, of een legitiem erfdeel. Maar ook gegrond en rechtmatig.

Toegevoegd na 53 seconden:
Een rechtmatige daad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Legaal betekent 'wettig' dit houdt in dat geen enkele wet de Amerikanen deze actie verbiedt of heeft verboden.

Legitiem betekent 'rechtmatig' ..is 'gerechtvaardigd' dit houdt in dat de Amerikanen het morele recht bezitten voor deze actie.

Gerechtvaardigd duidt in deze zaak op o.a. de gigantische terreuraanslag in 2001 en de vele aanslagen voor en na deze aanslag, overal in de wereld.

Groet,

Ton