Waarom was/is het zo dat men mij nog steeds om een ID kaart vraagt bij het halen van alcohol en sigaretten?

Ik ben al enige tijd 20 jaar, sinds 11 september verleden jaar, maar nog steeds komt het voor, dat ik gevraagd word om mijn ID kaart, als ik alcohol of sigaretten haal.

Mijn vraag is, waarom? En kan ik dit uberhoud weigeren?

Ik vind het namelijk zeer irritant om me portemonnee er elke keer weer bij te pakken, terwijl me handen al vol zijn, om me ID kaart te laten zien.

Tevens snap ik ook niet hoe het kan dat men me ziet als jonger dan 20, terwijl ik met mijn uiterlijk minstens op een 35 jarige lijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wanneer de kassiere maar enige twijffel geeft, gegrond of ongegrond moet zij het vragen.
Dit ter voorkoming van boetes mocht de koper toch jonger dan 16/18 zijn. En ook ter bescherming van haar/ zijn baan. Want het zou best wel ergens geregistreerd worden als aan haar kassa dat verkocht wordt aan een minderjarige en dat leverd een boete op. Ze zetten ook vaak mysterie guests in on dit te checken.
Tis misschien vervelend voor jou, maar tis wel goed dat ze daarop letten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Moet zijn dat je er toch jonger uit ziet of dat u van zichzelf denkt...
fremar
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zal je er dan toch jonger uitzien, weigeren heeft weinig nut denk ik omdat ze je dan gewoon geen drank/sigaretten verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet toch ook je portomonnee pakken om te betalen? Pak dan gelijk je id.. Snap dat het vervelend is.. Maar je kunt er weinig tegen doen, je kunt er niet weigeren! Aangezien je zelf zegt er ouder uit te zien.. Je zou eens kunnen vragen waarom ze dat bij jou vragen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een idee om daar je of ook bij te doen??
Het is goed dat ze er naar vragen al kan ik mij voorstellen dat je het soms vervelend vind.

Je zegt zelf dat je er uitziet als iemand van minimaal 35. Blijkbaar zie je er toch wat jonger uit dan dat je zelf denkt. Je mag altijd weigeren je ID te laten zien. Het risico is dan alleen wel dat je de sigaretten of de drank niet mee krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh wat lijkt me dat heerlijk!!! Als ze dat aan mij zouden vragen......
Maar ja ik ben dan ook dubbel zo oud als jij, maar zie er ook uit als een 35 jarige.

Jij denkt waarschijnlijk dat je er ouder uitziet, maar blijkbaar is dat niet zo, en zie je er jong uit.
Trek je er niets van aan, gewoon doen. Weigeren kan niet, dan krijg je het sowieso niet.

Over 10 jaar denk je er vast wel eens lachend aan terug.

Ik werd op mijn 16de ook vaak aangehouden, dat ik op een brommer reed, en dan geloofde ze ook niet dat ik al 16 was, heel vervelend, maar nu kan ik er wel om lachen. In die tijd mocht je overigens zonder legitimatie sigaretten en sherry voor je "moeder" kopen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je klein?? Ik ben nu 16 (205) maar toen ik 13 was kon ik al sigaretten hallen.... Toen was ik ongeveer 187 groot...