Worden bekeuringen onder bepaalde omstandigheden kwijtgescholden?

Ik heb een vriend die veel te goeder trouw is bovendien een lichte kwetsbaarheid op het ASS spectrum heeft want dat is ooit gediagnostiseerd maar het is verder echt niet aan hem te merken. Nu heeft hij een auto van iemand anders op zijn naam laten zetten, vervolgens zijn er boetes en bekeuringen uitgeschreven op die auto.
Mijn vriend moet deze nu betalen en de som is behoorlijk opgelopen. WAt kan hij nu het beste doen? Welke juridische stappen kunnen nog worden ondernomen? Zou hij door het eerlijk te zeggen en met die diagnose, kwijtschelding kunnen krijgen? Hij heeft geen rijbewijs, maar ja dat spreekt misschien ook weer niet voor hem.
In elk geval weet ik zeker dat hij nog nooit in geen enkele auto heeft gereden.
Kan de politie iemand in deze situatie zomaar van de straat oppakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, de boetes worden niet kwijtgescholden. Iedereen dient tegenwoordig te weten, dat hij geen auto van een ander op naam dient te zetten ( het zogenaamde katvangen).

Wat uw vriend allereerst moet doen, is om de auto van zijn naam te krijgen. Dat zal trouwens nog een behoorlijke kluif worden. Verstandig is, om juridische hulp hier voor in te schakelen. Neem daarna contact op met de RDW.

Bij het CJIB is het misschien nog mogelijk, om een betalingsregeling te treffen. Anders moeten de boetes in één keer afgerekend worden. Wordt er niet betaald, dan kan de politie uw vriend bij een controle op straat, of bij een bezoek aan zijn adres meenemen. De boetes moeten dan meteen betaald worden en anders kan uw vriend gegijzeld worden. Waarschijnlijk gaat het om Mulderboetes en dan is een dwangmiddel, om te betalen namelijk mogelijk. NA de gijzeling zijn de boetes niet verdwenen, maar moet er alsnog betaald worden.

De boetes nu nog voor de rechter laten komen is ook niet meer mogelijk.

Samenvatting: zorg dat de boetes betaald worden en zorg, door de auto van naam te krijgen, dat er niet nog meer boetes bijkomen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Bij Mulderboetes, dat zijn de boetes voor de lichtere verkeersovertredingen, kun je niet zitten als vervangende straf. Aan een Mulderboete kan dus wel een dwangmiddel gekoppeld worden, bijv gijzeling, inname van rijbewijs of buitengebruikstelling van een voertuig. Aan de overige boetes is wel zitten als vervangende straf gekoppeld. Deze boetes kun je dus uitzitten. In uw geval gaat het waarschijnlijk voor het merendeel om Mulderboetes. Dit is niet onlangs veranderd, maar is al vele jaren zo.

Andere antwoorden (1)

Hij zal moeten betalen. Als hij dat niet doet volgen er deurwaarders, beslaglegging etc etc.

Hij kan het ook laten voorkomen bij de rechter. Dan zal ook zijn ASS ter sprake kunnen komen. Op kwijtschelding hoef je niet te rekenen, want hij is blijkbaar ook niet zodanig de weg kwijt dat hij niet toerekeningsvatbaar is.
Dat wordt dus ook betalen, of gevangenisstraf.

Heeft hij ook misschien ook al een WAJONG uitkering?
Dan heb je kans dat de boetes lager uitvallen (en de vervangende hechtenis evenredig)