Is het (legaal) mogenlijk om geen hondenbelasting te betalen?

Natuurlijk hebben een hoop mensen een hekel aan betalen van belasting. En zullen een hoop honden bezitters zeggen 'er is toch ook geen katten belasting? '.

Maar de reden dat er honden belasting is komt uit het feit dat er vroeger belasting werd geheven op last dieren (paarden, ezels en honden) dat wil zeggen dieren die helpen om een inkommen te verzorgen.

Nu kan ik geen beroep meer verzinnen waarbij je een hond een last dier kunt noemen, herders kennen wij alleen nog als vrijwillegers in dit land (geloof ik).

Dus met deze informatie, is het dan mogenlijk om onder de hondenbelasting uit te komen?
B.V. door aan te tonen dat jouw beroep geen hond nodig heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

De hondenbelasting in Nederland hebben wij te danken aan de grondlegger/ontwerper van de Nederlandse grondwet Dhr. Thorbecke.
Niet omdat honden werden gezien als lastdier maar omdat Dhr. Thorbecke vond dat er te veel honden in Nederland aanwezig waren en hij aan honden een gruwelijke hekel had.
Dit is voor hem reden geweest de hondenbelasting "uit te vinden."
De enige mogelijkheid om legaal hondenbelasting te "ontduiken" is om te verhuizen naar een gemeente waar geen hondenbelasting geheven wordt zoals bijv. Leiden of de gemeente Haarlemmermeer...ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij inwoners van Leiden wordt geen hondenbelasting geheven. Daar wonen is een legale methode om geen hondenbelasting te hoeven betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Leiden vindt men over het algemeen dat Leidenaars best veel belasting betalen, dus "geen beetje toch".
Het is simpel.
Als het niet bestaat kun je er ook niet voor betalen. Anders zouden jij en ik tot in lengte van jaren nog steeds voor niet meer bestaande belastingen betalen, zoals belasting op het gemaal, de tiende penning, accijns op zout, personele belasting inclusief het aantal dienstboden, belasting op het aantal rij- en tuigpaarden, de hoeveelheid ramen en deuren, het dagblad- en het kwitantiezegel, trekhondenopslag, tienden en ga zo maar door.
Volgens mij wordt vandaag de dag hondenbelasting geheven omdat een gemeente voorzieningen treft voor oa. honden. Uitlaatplaatsen, overlast, poep-opschepzakjes in zo'n bak op een paal, etc. Dus ik denk dat je met die 'informatie' niet heel ver komt. Als je een auto hebt betaal je toch ook belasting?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een groot eigen terrein bezit en de hond komt daar nooit van af, hoef je volgens mij ook geen hondenbelasting te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hondenbelasting wordt geheven wegens het BEZIT van een hond.

Waarvoor iemand een hond houdt..is niet van belang..

Het hebben van een hond is al voldoende reden om aan de normen van heffing hondenbelasting te voldoen.

Dus legaal ontkomen aan die belasting..vergeet het maar gerust..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Ton, maar belasting of niet hangt toch echt van de gemeente af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het tegendeel ook nooit beweerd..maar legaal die belasting kunnen ontlopen..is echt niet mogelijk.. Dank voor je reactie, Groet, Ton
In veel gemeentes zijn blindegeleidehonden en gehandicaptenhonden uitgesloten van de hondenbelasting.

Maar ik zelf zou liever belasting betalen dan dat ik die nodig heb. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad hulphonden, dus honden die geen overbodige luxe zijn, zoals bij dove mensen die een hond nodig hebben als ze de bel niet kunnen horen, hoeven geen hondenbelasting te betalen.
In sommige gemeenten hoeft 65+ geen hondenbelasting te betalen. Zij kunnen ontheffing krijgen.