waar moet je aan voldoen om een kind te kunnen adopteren in Nederland?

Toegevoegd na 2 minuten:
en dan vanuit buitenland dan he..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, dit wil ik ook al heel lang weten.

Het beste antwoord

U mag niet ouder dan 42 jaar zijn op het moment dat u de aanvraag voor beginseltoestemming doet, behalve als er bijzondere omstandigheden zijn. Uw partner mag ook niet ouder dan 42 jaar zijn.
Zowel gehuwden als samenwonenden en individuele aanvragers komen in aanmerking voor adoptie. Sinds 1 januari 2009 kunnen paren van gelijk geslacht (man en man of vrouw en vrouw) ook in aanmerking komen. Voorwaarde is wel dat het land van herkomst een kind beschikbaar stelt voor adoptie door paren van gelijk geslacht. Is dit niet het geval, maar mag een kind van dat land wel door 1 persoon worden geadopteerd, dan kan 1 van de 2 het kind adopteren. Daarna kan de partner van de adoptieouder het kind ook adopteren. Dat kan nadat de partners het kind minimaal 1 jaar gezamenlijk hebben verzorgd en opgevoed.
De aanvrager moet zich medisch laten keuren en de verklaring van de keuring overleggen aan de raadsonderzoeker die het gezinsonderzoek doet.
De aanvrager en eventuele partner moeten toestemming geven voor inzage in het justitieel documentatieregister.
Het leeftijdsverschil tussen de oudste ouder en het kind mag op het moment van het voorstel niet groter zijn dan 40 jaar. Bij kinderen met een handicap of bij kinderen ouder dan 2 jaar wordt soms van deze regel afgeweken. U moet bereid zijn het kind alle noodzakelijke medische behandelingen en inentingen te geven.
U moet garant staan voor alle kosten die de verzorging van het kind met zich meebrengt.

Hier gevonden :

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-adoptie-van-een-kind-uit-het-buitenland.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even als aanvulling: je moet ook nog een cursus volgen!

Andere antwoorden (1)

Hier staan de voorwaarden en allerlei andere informatie:

Een buitenlands kind kan in Nederland worden geadopteerd door twee personen samen op voorwaarde dat zij gehuwd zijn.

Volgens de nieuwe Nederlandse regels kan ook één persoon een adoptieverzoek indienen, of deze persoon nu gehuwd is, geregistreerd, alleenstaand of samenwonend. Houdt u er wel rekening mee dat de mogelijkheden voor één persoon om een kind uit het buitenland toegewezen te krijgen, beperkt zijn. Veel landen van herkomst van adoptiekinderen geven voorrang aan gehuwden die tezamen adopteren.

Voorwaarden adoptie kind uit buitenland
Hieronder volgen enkele van de belangrijkste voorwaarden zoals die in Nederland gelden voor adoptie van een kind uit het buitenland.

■Op het moment van aanmelden mag je niet ouder zijn dan 41 jaar;
■Uitzonderingen op de maximale leeftijdsgrens mogelijk voor mensen van 42 t/m 45 jaar die bijzonder geschikt worden geacht voor het verzorgen van een adoptiekindje van 2 jaar of ouder (via IBO-onderzoek);
■Zowel gehuwden als ook samenwonenden en individuele aanvragers komen in aanmerking voor adoptie. Het samen adopteren van een kind is alleen mogelijk als er sprake is van een huwelijk van paren van ongelijk geslacht. In de andere gevallen is er sprake van een individuele aanvraag;
■Je moet een medische keuring ondergaan;
■Het leeftijdsverschil tussen de oudste ouder en het adoptiekind mag niet meer bedragen dan veertig jaar. Bij plaatsing van kinderen met een handicap of van kinderen ouder dan 2 jaar wordt soms van deze regel afgeweken;
■Je moet bereid zijn het kind alle noodzakelijke medische behandelingen en inentingen te geven;
■Je moet garant staan voor alle kosten die de verzorging van het kind met zich meebrengt.

http://www.xs4all.nl/~advocare/folder98.htm

Hier vind je nog meer randvoorwaarden en de stappen in de hele procedure:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adoptie_in_Nederland#De_procedure_in_Nederland

Misschien is dit wel dezelfde informatie:
http://www.peuteren.nl/zwanger/adopteren.php