Waar zijn de blowverbodsborden geldig en waar staan ze?

ik vraag me dit echt af want ik heb ze nergens zien staan en blowen op straat is toch sowieso verboden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (3)

Mercatorplein Amsterdam.

Ik weet niet of het nog ergens anders dan in Amsterdam te vinden is.
Lees maar wat er in de bron over staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blowen op straat is in principe verboden

er is een landelijk beleid maar ook een gemeentelijk beleid die van gemeente tot gemeente kan verschillen (ook van locatie kan verschillen dus)

Het drugsbeleid is vastgelegd in wetgeving, Europees beleid en internationale verdragen. Gemeenten kunnen ook lokaal drugsbeleid vaststellen, voor zover dat past in het landelijk drugsbeleid. Verschillen per gemeente zijn dus mogelijk.

Het landelijke drugsbeleid heeft als doelstelling de risico's van druggebruik voor het individu, zijn directe omgeving en de samenleving te beperken en zo veel mogelijk te voorkomen.

De Opiumwet verbiedt het bezit, de productie en de handel in hard- en softdrugs. Het Openbaar Ministerie heeft richtlijnen gemaakt voor de opsporing en vervolging van feiten die in de Opiumwet strafbaar zijn gesteld.Lokaal drugsbeleid.

Gemeenten hebben de volgende instrumenten om drugsoverlast aan te pakken:

De Wet Damocles (artikel 13b Opiumwet voor de sluiting van coffeeshops en andere voor publiek toegankelijke ruimten).
De Wet Victoria (artikel 174a Gemeentewet voor de sluiting van woningen).
De Wet Victor (het natraject na sluiting van een drugspand of coffeeshop).
De Wet SOV voor criminele verslaafden.
Landelijke regels ten aanzien van smartshops en de producten die daar worden verkocht.
Artikelen in de algemene plaatselijke verordening om de overlast van drugsgebruik en drugshandel te beperken.

het bord! (euhhh welk bord) :)

Een blowverbodsbord is een bord dat aangeeft dat er in een bepaald gebied niet mag worden geblowd. In Nederland werden in januari 2006 de blowverbodsborden geïntroduceerd in het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes.

In december 2005 ging de Amsterdamse gemeenteraad akkoord met de invoering van een blowverbod voor specifieke gebieden waar sprake was van veel overlast van blowende jongeren. Voor de duur van een jaar mag de gemeente plaatselijke blowverboden afkondigen. Dit is een unieke situatie: blowverboden golden tot dan toe niet voor kleine gebieden zoals straten en pleinen, maar voor grotere regio's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemeenten kunnen, vanuit een overlastperspectief, een verbod op het gebruik van drugs in de APV opnemen. Dit blowverbod geldt dan voor een in een door het College van B&W aangewezen gebied. Een gebied kan pas aangewezen worden, als er overlast is door gebruikers.

Het verbod is dus opgenomen in de APV. Iedereen dient de wet te kennen en zou dus ook moeten weten waar blowen op straat verboden is. De borden dienen enkel als extra aanduiding.
AlphaLimaSierra