Tot hoe ver gaat de zwijgplicht in de zorg?

Ik heb een baan in de ouderenzorg. Als ik thuiskom uit mijn werk wordt er vaak belangstellend gevraagd hoe het op mijn werk was. Tot hoe ver gaat hier de zwijgplicht? Wat mag je wel en wat mag je niet vertellen? Zijn daar regels/wetten voor?

Toegevoegd na 6 minuten:
Mijn familie komt ook regelmatig in het verpleegtehuis en het is niet zo groot, ze kennen daar dus de bewoners. Als ze een beetje nadenken zouden ze erachter kunnen komen over wie ik het heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Het beste antwoord

Probeer geen namen te noemen, en geen vertel persoonlijke details. Maar natuurlijk mag je vertellen dat je een leuk gesprek over de vijftiger jaren hebt gehad met een mevrouw die al bijna 90 is.

Officieel moet je waarschijnlijk (zie je contract) alles geheimhouden wat je tijdens je werk over je cliënten te weten komt. In de praktijk zul je zelf af moeten wegen wat je wel en niet mag vertellen. Het is geen doen om helemaal niets over je werk te vertellen. Iedereen die in de zorg werkt, vertelt regelmatig dingen over de mensen met wie ze werken, ook de patiënten. Zolang dat gaat op een manier als "ik had ooit een patiënt die ..." is dat niet erg. Liefst noem je geen (volledige) namen, en let je op dat je heel specifieke details die iemand herkenbaar kunnen maken, weglaat of wat verandert. Ook deel je geen dingen die mensen je duidelijk in vertrouwen vertellen, zoals een pijnlijke familieruzie, het feit dat ze schulden hebben, of medische details.

Ik lees net je aanvulling, over dat je familie ook regelmatig in dat verpleeghuis komt: je mag ze rustig vertellen voor wie je zoal zorgt, dat maakt niet uit. Maar vertel geen details die echt persoonlijk zijn, zoals ik hierboven al een beetje beschrijf. Je familie hoeft niet te weten dat je bij meneer Jansen een aambeienzalf moet aanbrengen, en dat hij dan altijd melige opmerkingen maakt, bijvoorbeeld. Misschien helpt het om als uitgangspunt te nemen dat je geen dingen vertelt waarvan je vermoed dat de bewoners het vervelend kunnen vinden als jij dat aan een ander vertelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord! Bedankt!
Hier kan ik echt wat mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (6)

Je hoeft thuis natuurlijk geen namen te noemen van patienten. Je kan altijd zeggen: Goh ik had vandaag een man die dit of dat had...
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Het is een soort verlengde zwijgplicht.
Denk maar een huisarts. Die mag ook niet praten, maar zijn assistente weet ook alles, die heeft toch ook een soort verlengde zwijgplicht..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verlengde zwijgplicht bestaat niet. En assistente van de huisarts moet dit ook voor haarzelf houden.
walter
12 jaar geleden
Kathlyn, Ja dat bedoel ik ook. De huisarts heeft zwijgplicht, maar kan met zijn assistente toch ook over een patiënt praten.
Bij een advocaat met geheimhoudingsplicht komt zijn secretaresse ook vanalles te weten. Deze moeten natuurlijk echter zelf ook alles geheim houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Walter: de assistente heeft zélf een zwijgplicht. Zij MOET bovendien informatie weten over de patiënt, anders kan zij nooit efficiënt spreekuren plannen, en het is ook niet mogelijk om gegevens in te voeren of brieven samen te vatten, zonder ze te lezen. De reden dus dat zij medische details kent over de patiënt, is omdat dit onderdeel is van haar werk; niet omdat de huisarts zijn ei kwijt moet. Een doktersassistente is bij wet verplicht om zich te houden aan haar zwijgplicht, dat is een familielid van iemand die in de zorg werkt, niet. Ik ben het met je eens dat je algemene dingen (zonder namen of details) gewoon moet kunnen vertellen, maar dat is niet omdat je van je familieleden kunt vragen of verwachten dat zij zich houden aan eenzelfde medische zwijgplicht als jijzelf. Dingen die overduidelijk vallen onder het medisch beroepsgeheim, mag je met niemand delen zonder schriftelijke toestemming van de patiënt, behalve als diens leven of het leven van anderen in gevaar wordt gebracht als je blijft zwijgen. En in dat laatste geval is de afweging nog steeds erg moeilijk. De niet-medische dingen, waarvoor je wellicht contractueel ook een geheimhoudingsplicht hebt (wat dus niet hetzelfde is als een medische zwijgplicht) daar kun je - als je het algemeen houdt - een stukje vrijer mee omgaan.
Ik denk, dat je het aan de naaste familieleden het wel kwijt kunt, mits zij er verder over zwijgen. Jij moet uiteindelijk ook je ei kwijt,want het lijkt me niet gezond, als je alles moet opkroppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat vind ik ook.
Maar het probleem is: mijn familie komt ook regelmatig in dat verpleegtehuis en het is niet zo groot. Er bestaat dus een kans dat als ik dingen vertel dat ze kunnen achterhalen wie de persoon is over wie ik vertel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me geen kwaad te kunnen, als zij weten over wie het gaat, maar nogmaals, als ze er het zwijgen maar toe doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okeej, bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ben ik t niet mee eens. Familie mag de namen niet weten. Ws woon je dan ook in een dorp en ons kent ons. Als ze achter de namen kunnen komen mag je t niet vertellen.
In een dorp een naam weten is meer belastend dan in een stad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt getekend voor zwijgplicht, dit geldt ook voor familieleden. Heb je behoefte om er over te praten, doe dit dan onderling met collega's. Je kunt zelfs ontslagen worden als je niet aan zwijgplicht houdt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, van je familie kun je niet verwachten dat ze altijd zwijgen. Een mond is zo voorbij gepraat. iets eruitflappen is zo gebeurd.
Je kunt je ei ook kwijt bij collega's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en - van mij.
je legt een eed af voor zwijgplicht en die geldt dus ook voor familie.
je mag heus dingen vertellen over wat je meemaakt in je werk, maar het mag in geen geval te linken zijn aan een persoon.
aangezien dat in jouw geval haast onmogelijk is, zou ik mijn mondje toch maar gesloten houden.
Ik heb een beetje een vergelijkbaar "probleem". Ik werk op de basisschool waar mijn kinderen ook naar toe gaan. Zolang zij erbij zijn, vertel ik wel eens wat, maar blijf ik heel vaag en algemeen, niet alleen over de kinderen (ik begeleid leerlingen met een rugzak, van alle leeftijden, dus er is altijd wel een van mijn kinderen die een kind kent), maar ook over mijn collega's. Even lekker spuien na een minder leuke dag doe ik pas als de kinderen op bed liggen. Tegen mijn man vertel ik meer.
Tegen anderen, buitenstaanders, vertel ik wel eens iets, maar nooit met naam erbij, en zeker niet tegen andere ouders van school. En ook dan blijf ik hangen in vaagheden. (bv: ik werk met een kind met PDD-nos dat nu in groep 6 zit. Ik werk al met hem sinds groep 2, en hij heeft de begeleiding echt nodig, maar het gaat wel hartstikke goed met hem...)
Maar soms vind ik het ook wel echt lastig hoor, zeker met ouders van school die zitten te vissen naar informatie over kinderen, of mijn mening over een bepaalde collega. Die informatie krijgen ze niet, maar je beseft dan wel hoe goed je moet opletten met wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwijgplicht is onderdeel van het beroepsgeheim.

Het beroepsgeheim omvat alle gegevens, die een arts in de uitoefening van zijn beroep over de patiënt te weten komt, ook niet medische aangelegenheden en zaken die de arts buiten de patiënt om te weten komt.

De zwijgplicht

De zwijgplicht heeft een wettelijke basis in met name het Wetboek van Strafrecht (art. 272), het Burgerlijk Wetboek (WGBO art. 7:457) en de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG art. 88). De zwijgplicht van de arts kan, of beter moet, ook jegens de rechter worden volgehouden.

Het lijkt meer om de hogere functies te gaan zoals artsen en specialisten. Verder is het denk ik een kwestie van GBV (Gezond Boeren Verstand). Zoals al is gesuggereerd kun je het algemeen maken, of fictieve namen verzinnen bij de personen waar je het over hebt.

Dan zit je volgens mij redelijk safe, en hoef je jezelf geen zorgen te maken.

Meer interessante informatie kun je vinden op de bronlink!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geheimhouding en zwijgplicht daar teken je ook voor in de zorg. Dus als je iets hoog zit, kun je dit bespreken met je collega's. Het is niet toegestaan dit met familie te bespreken dit kunnen zij ook weer doorgeven onder het mom, "niet verder vertellen maar...: Ik zou om jezelf te beschermen dit niet in familie of vriendenkring bespreken, ook uit respect voor de bewoners waar je mee werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, ik heb bij mijn diploma uitreiking ook een belofte tot geheimhouding moeten afleggen, weet niet hoe dat nu gaat.
Ben het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb deze ervaring ook, het is verboden te praten over je werk. Je kunt zelfs ontslag krijgen als je deze regel overtreedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar er is wel een verschil tussen iets vertellen over de ervaringen op je werk, en echt informatie over de patiënt doorvertellen. Ik had laatst een patiënt die een erg grappige verspreking had over een medicijn dat ze gebruikte. Zoiets vertel ik aan mijn vrienden ja, dat "een mevrouw" dat zei. Kunnen zij ook een keer lachen. Dat is wel heel iets anders dan vertellen dat mevrouw de Wit drie tepels heeft, om maar even een zijstraat te noemen.
De zwijgplicht heeft enkel zijn werking op het medisch gebied.

Betekend dus enkel dat je niet mag spreken over de daadwerkelijke medische hulp die je aan de patiënten geeft, dat kan variëren van het verschonen van bedden omdat een patiënt een blaasprobleem heeft, het verstrekken van medicatie of het verzorgen van wonden.

Je kunt voor de rest overal over praten en ook namen noemen, je mag dus gerst vertellen dat je met mevrouw Jansen een lekker kopje bent wezen drinken in de stad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De zwijgplicht heeft enkel zijn werking op het medisch gebied." Maar er is verder toch ook vaak geheimhouding? In PGB-contracten bijvoorbeeld staat letterlijk dat je alles geheim moet houden wat je tijdens je werk over de budgethouder te weten komt. Dat gaat wel verder dan alleen een zwijgplicht over medische zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het PGB alleen al is een aanduiding dat het gaat om een medisch gebeuren, een pgb krijgt men namelijk op medische gronden. Wat men voor de rest over de patiënt te weten komt valt niet direct onder de zwijgplicht die wettelijk is vastgelegd. Wat contractueel is overeen gekomen moet exact omschreven zijn. Ook de budgethouder heeft een verplichting (wettelijk gezien) dat deze niet meer informatie verstrekt dan dat wat noodzakelijk is voor het goed functioneren van de hulp. Overigens valt het heel moeilijk te bewijzen dat een hulp bepaalde informatie naar buiten heeft gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PGB wordt verstrekt op medische gronden, maar voor bijvoorbeeld de invulling van een PGB voor huishoudelijke hulp, heeft de zorgverlener geen medische informatie nodig.
Uit de standaardovereenkomst van de site van de SVB:
"De zorgverlener houdt alles geheim wat hij of zij weet of te weten komt over de
budgethouder en diens gezin, partner of huisgenoten."
Bron: http://www.svb.nl/Images/0426NH.pdf (laatste pagina) Dat gaat duidelijk verder dan alleen de medische informatie. En ik kan me voorstellen dat binnen veel zorginstellingen een dergelijke formule is opgenomen in het contract, ook gezien de vraag. Formeel gezien mag een zorgverlener dus zelfs niet vertellen dat de cliënt graag naar natuurfilms kijkt. In de prakijk gaat dit natuurlijk wel heel ver, vandaar ook mijn antwoord. Tegen mijn eigen zorgverleners zeg ik altijd als ik het contract met ze doorneem dat ze uiteraard thuis aan tafel gerust mogen vertellen waar wij zoal over kletsen, maar dat ik verwacht dat ze de medische details (voor de persoonlijke verzorging/verpleging) of de inhoud van een brief die ze voor me openen (huishoudelijke hulp) voor zich houden.