Stiefdochter erft huis, maar echte kinderen claimen ook. Wie krijgt gelijk?

De stiefvader van mijn nichtje is van de week overleden. Haar moeder is vorige maand al overleden. Stiefvader heeft in testament laten zetten dat stiefdochter het huis krijgt zodat ze daar kan blijven wonen. Echter, zijn eigen kinderen willen in bezwaar gaan. Hebben ze gelijk?

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een toevoeging: Ik besef dat ik niet eens zeker weet of er een testament is eigenlijk. Wat ik wel zeker weet is dat de stiefvader het huis mede op haar naam gezet heeft.

Toegevoegd na 1 uur:
ok. Ik denk dat het duidelijk is in het geval er een testament is. Of dat het geval is heb ik nog niet doorgekregen.
Maar laten we in deze vraagstelling even van uitgaan dat het NIET zo is.
Ik weet ook dat stiefkinderen in principe niets erven, maar het huis is, bij leven van de stiefvader, mede op naam gezet van de stiefdochter. En na het overlijden is zij in feite dus de enigste eigenaar.
Dus wat ik vermoed dat dit helemaal buiten het erven staat, het huis is gewoon niet het eigendom meer van de stiefvader, dus kan het ook niet geerfd worden?

Graag bronnen als iemand iets anders denkt te weten...

p.s. ik weet dat inderdaad wel contact op gaat nemen of al heeft genomen met een notaris. Maar ik vraag het hier gewoon uit nieuwsgierigheid, en omdat ik het eigenljk eerder wilt weten ;-)

Toegevoegd na 1 week:
Er is inderdaad wel een erfenis.

Maar echt relevant blijkt dit ook niet te zijn. Want de stiefvader heeft BIJ LEVEN al het huis mede op naam van de stiefdochter gezet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfs als er een testament is, moeten de eigen kinderen hun deel opeisen; dat onvervreemdbare kindsdeel krijgen ze namelijk niet vanzelf.
Op naar een advocaat die verstand heeft van erfrecht. Of de notaris aanschrijven van het testament.

Het beste antwoord

Ik snap zeker dat zijn kinderen het huis willen omdat het hun vader was. Maar de vader heeft ervoor gekozen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Eigen kinderen hebben ALTIJD recht op een kindsdeel. Dat betekent in dit geval dat het huis en de spullen van stiefvader (dus zijn bezittingen) op waarde moeten worden geschat en dat de eigen kinderen uitgekocht moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het opgezocht, en inderdaad, mocht er geen testament zijn, en geen echtgenoot meer, dan word het opgedeeld tussen de kinderen. Maar uiteraard geld dat alleen voor de bezittingen van de overledene. Maar als het huis nu op naam staat van zijn stiefdochter, dan is het toch zijn bezit niet meer?
De kinderen kunnen in een testament onterft zijn. Als dat in een testament is vastgelegd is dat mogelijk. Kinderen hebben dus niet altijd recht op een kindsdeel
ronron1212
13 jaar geleden
Het zit zo:

De stiefdochter heeft het zg blote eigendom van het huis gekregen, dat moet bij testament zijn bepaald. Er moet in ieder geval een notaris, dan wel een advocaat die goed thuis is in erfrecht, in de arm worden genomen om het uit te pluizen.
De eigen kinderen hebben wel degelijk rechten.
Als er een testament is, waarbij de eigen kinderen zouden zijn onterfd, dan nog, hebben zij recht op de helft van het normale kindsdeel, dat is n.l. onvervreemdbaar.

De stiefdochter erft niet zomaar. Dat moet ergens formeel zijn bepaald.

De kinderen moeten dus naar een notaris voor het bepalen van hun rechten.
Er zijn echter ook advocaten die het erfrecht goed beheersen en het kunnen uitzoeken.
Vraag bij de rechtswinkel naar een advocaat met veel verstand van erfrecht.

Dat zou ik echt doen. Niet voorbij laten gaan, als ik in de schoenen van die kinderen stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite is het wel degelijk formeel geregeld, want het huis is (mede) op stiefdochters naam gezet!
Kunnen kinderen uberhaupt wel iets erven wat bij leven is weggegeven? Om de vraag nog interessanter te maken: Was het huis in feite niet voor slechts 50% van de stiefvader? En kunnen de kinderen niet slechts op DAT deel aanspraak maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het bij leven is weggegeven dan had er belasting over betaald moeten worden (schenken is namelijk ook belast)
Kleine toevoeging wat wel mogelijk is is dat er sprake is van één of meerdere opgenomen clausules in het testament. Bijvoorbeeld een zgn langstlevende clausule dwz dat de kinderen hun kindsdeel pas na overlijden van in dit geval de stiefdochter mogen opeisen. oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een ingewikkelde situatie. Je zegt dat haar moeder vorige maand is overleden (ik neem aan dat haar moeder nog altijd getrouwd was met haar stiefvader?). Je nichtje heeft eerst haar kindsdeel geërfd van haar moeder. Normaal gesproken erft de partner de helft + 1 kindsdeel en het kind 1 kindsdeel. Als je nichtje enig kind is, dan is 25% van de waarde van het huis dus van haar. Aangezien haar stiefvader nog in het huis woonde had hij vruchtgebruik en had je nichtje dus een vordering op haar stiefvader ter grootte van 25% van de waarde van het huis.

Ik neem aan dat de erfenis van de moeder nog niet financieel en juridisch is afgewikkeld, maar dat zal eerst moeten gebeuren.

Het andere deel van het huis is nog altijd van de stiefvader. Na zijn overlijden erven de kinderen dus (de waarde van) zijn van het huis minus de schulden. Eén van die schulden is de eerdergenoemde 25% aan de stiefdochter. Als zijn stiefdochter niet is opgenomen in het testament dan heeft zij geen recht op een deel van de overige 75%, maar krijgt zij slechts 25% van het huis. Als ze in het huis wil blijven wonen dan zal ze haar stiefbroers/-zusters moeten uitkopen.

Ik wil benadrukken dat ik geen jurist of notaris ben en niet precies alles weet, maar heb inmiddels prive een tweetal sterfgevallen meegemaakt en de erfenis met de notaris afgehandeld en dit is zoals het mij bekend is.

Ik zou je in ieder geval adviseren om zo snel mogelijk met een notaris en/of een jurist te gaan spreken met de relevante stukken erbij, want veel hangt af van wat er is vastgelegd. Als er namelijk niets is vastgelegd dan vrees ik voor je nichtje dat ze 25% van de waarde van het huis krijgt en dat de overige 75% wordt verdeeld over haar stiefbroers-/zusters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste gecondoleerd met de stiefvader van uw nichtje.

Hieronder zal ik uitleggen wat ik heb geleerd bij het vak Personen-, Familie- en Erfrecht op de universiteit. Er zijn twee vormen van erven: er was wel een testament en er was geen testament.

In het eerste geval (wel een testament): dan wordt dat testament nageleefd. Maar: kinderen hebben altijd recht op een legitieme portie (onterfd of niet). Dat wil hier zeggen dat de kinderen ofwel in de erfenis opgenomen zijn en kunnen kijken of het deel waar ze recht op hebben meer waard is dan hun legitieme portie of niet. Is de waarde van hun erfenis minder waard, of zijn ze helemaal niet in het testament opgenomen: dan hebben ze toch gewoon recht op de legitieme portie. De notaris/jurist kan precies berekenen hoeveel die legitieme portie precies is. Bij uw nichtje hangt het er dan dus vanaf of ze in het testament is opgenomen of niet. Wanneer ze niet in het testament is opgenomen, erft ze niets, aangezien ze geen eigen kind is.

In het tweede geval (geen testament): dan gaat de wettelijke verdeling op. Dit houdt in dat ten eerste de partner de helft krijgt. De andere helft wordt verdeeld onder partner en kinderen. Ik geloof dat hier de partner al overleden is, en dan krijgen dus de kinderen alles eerlijk verdeeld. Het stiefkind krijgt dan niets, daar moet namelijk een testament voor zijn opgesteld. Waarschijnlijk zal het dan zo zijn dat het stiefkind de ene helft van het huis behoudt, maar dat de kinderen dan recht hebben op de andere helft van het huis. Het stiefkind zal dat dan moeten uitkopen en dan enig eigenaar zijn van het huis.

Ik hoop je zo al enigszins geholpen te hebben. Maar het is inderdaad verstandig een notaris/advocaat in te schakelen. Mocht dit nog niet gebeurd zijn, dan kunt u op de site in de bron een advocaat zoeken.

Sterkte met alles.

Met vriendelijke groet,

Nina