Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je al op je 17e autorijden in Nederland?

Er is een regeling dat je op je 17e mag autorijden, maar is deze al doorgevoerd? En wat houdt deze regeling nu eigenlijk precies in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
761

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee dat mag (nog) niet.
De verwachting is dat de proef uiterlijk deze zomer gaat starten. Je mag dan vanaf 16,5 jaar al rijlessen nemen en je theorie halen. Afrijden mag dan vanaf je 17de verjaardag.
De proef geldt dan overigens voor alle officiele auto-rijscholen. Na een periode wordt dan gekeken of de proef geslaagd is (minder ongevallen bij deze groep bestuurders) en wordt de proef mogelijk omgezet in een definitieve regel.
Het rijbewijs dat je dan eventueel haalt is een definitief rijbewijs B. Enige voorwaarde is dat je tot je achttiende alleen met vooraf opgegeven en goedgekeurde begeleiders mag rijden.
Kijk voor meer informatie bij de 'bron'

Toegevoegd na 11 uur:
Zie ook de eerdere vraag op GV:
http://www.goeievraag.nl/vraag/begeleid-rijden-definitief-ingevoerd.122082
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag wel al lessen gaan volgen in het jaar dat je 18 wordt, maar nog niet afrijden en dus ook nog niet (zelfstandig) autorijden.

Toegevoegd na 24 minuten:
NB vanaf halverwege dit jaar. Check de link

Toegevoegd na 26 minuten:
En ik zie dat vanaf deze zomer dus WEL praktijkexamen mag doen! Goed nieuws voor jou dus!

Toegevoegd na 28 minuten:
An ff googlen vind ik zo al heel wat scholen waarbij je nu al op je 17e kan lessen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag je nog niet lessen voor je 18e verjaardag. Het mag wel als het eigen terrein betreft, dus niet op de openbare weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het begeleid auto rijden voor 17 jarige is nog niet doorgevoerd er wordt verwacht dat het in de loop van 2011 wordt ingevoerd. Let wel het is begeleid rijden met een vaste aangemelde bijberijder
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding