als je de wet overtreedt om aan te kunnen tonen dat andere mensen de wet overtreden, ben je dan strafbaar in nederland?

in zwitserland wordt een oud bankdirekteur vervolgd omdat die prive gegevens van bepaalde klanten heeft gekopieerd en vervolgens aan wikileaks gegeven.
het zou gaan om wat personen die de belasting ontduiken of iets dergelijks.

ja het is strafbaar om dat te doen maar als die dit niet had gedaan waren die personen waarschijnlijk ermee weggekomen.
hij toont dus een groot strafbaar feit aan.

als je dit in nederland doet wordt je dan veroordeeld en ook echt bestraft?
zo ja, is het dan wel de moeite waard om dit soort corruptie aan te geven als je er dan nog voor moet boete ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je mag zelf geen strafbare feiten plegen ook niet als doel om andere strafbare feiten boven tafel te brengen.

als je een vermoeden heb van een strafbaar feit kun je dit aangeven dan kan de politie doen wat het moet doen en wat ze mogen doen nadat ze dat hebben aangevraagd indien nodig.

in bovenstaand voorbeeld als een bankdirecteur gegevens mag geven aan de politie als ze hier om vragen, dan had dat dus de juiste volorde geweest (ipv aan wikileaks geven)
sterredag
13 jaar geleden
In Nederland is een bankdirecteur ook verplicht om melding te maken van zwart geld en geld waarover sterke vermoedens bestaan dat de fiscus er geen belasting over heeft kunnen heffen. We hebben in Nederland namelijk geen bankgeheim, en zowel het witwassen van geld als het ontduiken van belasting zijn strafbare feiten. Van misdrijven is iedereen overigens verplicht om aangifte bij de politie of justitie te doen.