Als je als Nederlandse niet-orgaandonor een dodelijk ongeluk krijgt in België, kan je lichaam dan leeggehaald worden?

Dit naar aanleiding van de vraag "Hoe zorg je dat je geen orgaandonor bent?"
( http://www.goeievraag.nl/vraag/zorg-orgaandonor.123550 )

Daar lees ik dat je in Nederland geregistreerd moet staan als donor, voordat ze je organen gaan gebruiken en dat je in Belgie automatisch orgaan-donor bent, tenzij anders aangegeven.

Dan vraag ik me dus af wat er gebeurt als ik bijvoorbeeld in Nederland niet geregistreerd sta als orgaandonor en in België een dodelijk ongeluk krijg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.
het is in ieder geval wél zo dat als je nabestaanden bezwaar maken er niets gebeurt, ook al ben je een Belg.

Het beste antwoord

Volgens mij mag dat absoluut niet. Je bent een Nederlands Staatsburger waarvoor de Nederlandse wetgeving geldt, dus een buitenlandse macht mag niet zomaar over jou beschikken en je "leegplukken".
Er staat veel info in de link maar een stukje over orgaandonatie jammer genoeg niet. Toch denk ik dat je hier wel de gewenste info uit kunt halen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dit staat er in de 2e link:

Dat er bij iedere belg, na het overlijden, organen of weefsels kunnen worden weggehaald indien de overledene bij leven geen verzet aantekende. Gebeurde dit niet, dan gaat men ervan uit dat de overledene akkoord was met het weghalen van gezonde organen na zijn of haar overlijden. De familieleden in de eerste graad kunnen echter wel nog verzet aantekenen na het overlijden. Uitdrukkelijke toestemming kan de familie ook verlenen. Tegen deze uitdrukkelijke toestemming kunnen de familieleden zich na het overlijden niet verzetten.

Dus ik denk dat je je niet ongerust hoeft te maken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sterker nog; ook als je wél in NL geregistreerd staat als donor, mogen die vermaledijde boeven van een Zuiderbuur [ ;-) ] je niet 'leegplukken'. Je lichaam dient eerst terug naar NL gestuurd te worden, alwaar met je donorschap wordt omgegaan volgens Nederlandse wetten en regels.