Voorlopig scheiden we van tafel en bed en mijn vrouw wil dan ergens een wonig gaan huren. Zou zij in aanmerking komen voor huurtoeslag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, moet u ten minste aan de onderstaande voorwaarden voldoen:

Voorwaarden ten aanzien van uw persoonlijke situatie:
•U bent meerderjarig (18 jaar of ouder of getrouwd);
•U en uw medebewoners (iedereen die bij u inwoont en geen onderhuurder is) hebben de Nederlandse nationaliteit of verblijven rechtmatig in Nederland;
•Iedereen die in uw woning woont, staat ingeschreven bij de gemeente op het adres waarvoor u subsidie aanvraagt;
•Uw inkomen en vermogen mogen niet boven een bepaalde grens uitkomen. Welke grenzen voor u gelden is afhankelijk van uw situatie.

Voorwaarden ten aanzien van uw woning:
•U huurt een zelfstandige woning, dat wil zeggen: een woning met in ieder geval een afsluitbare toegangsdeur, een eigen toilet en keuken;
•Uw huurprijs is niet lager dan € 193,50 en niet hoger dan € 604,72. Als iedereen in uw huishouden jonger is dan 23 jaar, dan mag de huur niet hoger zijn dan € 331,78;
•Uw woning past bij uw situatie. Als de gemeente uw woning niet passend vindt, krijgt u geen huurtoeslag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Informeer dus even bij de gemeente waar uw vrouw gaat wonen (of wil gaan) wonen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op deze site kunt u ook heel gemakkelijk nagaan of er recht is op huurtoeslag:
http://www.toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag2011/huurtoeslag_wie_wat_wanneer/huurtoeslag_wie_wat_wanneer-03.html