Hoe kan ik een feest in de openlucht geven?

Ergens op een plein waar het heel vaak leeg is, ben ik en wat anderen van plan een klein feest te organiseren, misschien nog een soort geld ophaal actie voor het goede doel.

Hoe kan ik dit regelen i.v.m met de gemeente? Moet ik hiervoor een vergunning aanvragen?

Een straat oid hoeft niet afgesloten te worden, aangezien het een plein is die niet essentieel is voor doorstroming van vervoer.

Groetjes en alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 uur:
Als ik het feest geef op grondgebied waar een school eigenaar van is, en toestemming geeft.

Is dan nog een vergunning nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Het beste antwoord

Leuk idee, een feest!

Het is niet zo eenvoudig om een antwoord te geven op je vraag. Het is allemaal niet zo concreet. Ik ga er even vanuit dat je het 's avonds wil doen en dat het langer duurt dan 22:00 uur. Je zult een vergunning nodig hebben.
(ongeacht openbare ruimte/ruimte van school)
Alcohol schenken wordt nog complexer, gaat ook veel eisen stellen aan de organisatie. Muziek (versterkt) is ook zo'n 'struikelblok' als je een feest wilt geven.

Je ziet, afhankelijk van hoe jouw feest er uit gaat zien, zijn er vergunningen en bepaalde voorwaarden nodig.
Kortom: Je zult dus waarschijnlijk een vergunning nodig hebben van de gemeente (check even hoe snel ze die kunnen verlenen, in mijn geval was de minimale periode 6 weken).

Ik wil je ook nog een tip geven als je echt een feest wilt organiseren. Loop eens binnen bij het jongerenwerk in jouw gemeente. Zij kunnen je in iedergeval veel tips geven en wie weet op weg helpen. Misschien willen ze zelfs wel mee-organiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bel even met de gemeente. Waarschijnlijk heb je wel een vergunning nodig. Maar zo niet dan heb je ze wel op de hoogte gebracht en kun je achteraf ook geen gezeur krijgen. Tevens kunnen ze je ook tips en adviezen geven.

Alvast een tip van mij, waarschuw de omgeving (liefst persoonlijk, aan de deuren) dat er een feestje komt en er evt wat overlast zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een evenement op de openbare weg. Dit houdt in dat je zowiezo een vergunning nodig hebt welke je moet aanvragen bij de gemeente.
Wees wel op tijd met het aanvragen, aangezien er aardig wat tijd overheen gaat.
Tevens moet de politie ook hierover een advies uitbrengen, om te kijken welke risico's dit met zich mee brengt.
Bij de gemeente geven ze je meer informatie over hoe je aanvraag er uit moet zien.