Waarom wordt bij een verdachte in de rechtbank zijn achternaam verkort en na de uitspraak niet meer?

Als er een onderzoek loopt of als de verdachte in de rechtbank zit wordt bij hem/haar achternaam verkort bijvoorbeeld, Robert M. Na de uitspraak hoor je de gewone naar Robert Mathijsen, waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Om privacy redenen beschermt men de identiteit van de verdachte persoon. En terecht: Wellicht heeft de verdachte niets met het hem/haar ten laste gelegde te maken! In de rechtbank zelf, tijdens de rechtszitting, wordt de verdachte wel met volledige voor en achternaam genoemd. De aanwezige pers mag evenwel de volledige naam (nog) niet naar buiten brengen, voordat er een echt vonnis is gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de uitspraak van de rechte is de verdachte (alleen nog maar) verdacht. Hij kan dus ook nog onschuldig zijn.
Daarna is hij ofwel vrijgesproken of veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, verdachten zijn onschuldig tot het tegendeel is bewezen.