Is het strafbaar als iemand veelvuldig je post open maakt en de inhoud kopieert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
30.2K

Het beste antwoord

Post openen die niet op uw naam staat, is volgens mij schending van het briefgeheim en dus strafbaar. Niet aan beginnen dus.

Wetboek van Strafrecht (Sr)

Artikel 201 | Sr, Boek 2, Titel 8
Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Extra info over het briefgeheim:

Het briefgeheim is een wettelijk vastgestelde bescherming van poststukken tijdens het transport naar de geadresseerde.

Het is een ieder verboden ongeopende post welke niet voor hem of haar bedoeld is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post gericht is. De wettelijke bescherming van poststukken, waaronder brieven, vervalt op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland, daarna staat de ontvanger geheel vrij te doen met de brief wat hij of zij wil, tenzij er hierover nadere afspraken gemaakt zijn met de briefschrijver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nah, lijkt mij wel!
Schending van de privacy wet noemen ze dat ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk!! Het is een grove schending van privacy waar alleen de overheden mee wegkomen!

De post van een ander is niet voor jou bedoeld, dat geldt ook voor het afluisteren van telefoon gesprekken. Het kopieren maakt het nog een stap erger, omdat het ook nog tegen jou gebruikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is vol op strafbaar
er bestaat brief geheim er mag alleen in zwaar wegende gevallen post geopend worden hier bij moet je denken aan inlichtingen diensten die in het landsbelang post van verdachte mensen openen en dat mag alleen nadat er een belang aangetoond word hier moeten zij toestemming voor voor vragen en krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad strafbaar. Het betreft hier een zogeheten grondrecht..is artikel 13 van de grondwet.

Art. 13 van de grondwet verbiedt nadrukkelijk het openen (en natuurlijk ook het lezen) van brieven door iemand voor wie de inhoud daarvan niet voor bestemd is.

Het artikel verbiedt impliceert dan dus ook het kopiëren van de inhoud van brieven.

Het onderhavige artikel in het wetboek van strafrecht vermeld ik hieronder:

Wetboek: van Strafrecht: Tweede Boek. afd. MISDRIJVEN

Artikel 201
Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ik weet niet waarom maar ik moest opeens lachen. Iemand die stiekem je post steelt en het dan op internet zet. Nee alleen de FBI mag dat. Voor de rest is dat privacy-schending.