Ik ben mijn aan het uitzoeken waar ik de beste/goedkoopste zorgverzekering kan afsluiten. Hoe zit het met eigen risico?

Het wettelijk verplicht eigen risico is € 170,-

Stel: ik moet €200,- betalen bij de tandarts, krijg ik dan maar €30,- euro terug? Ik kan het me niet voorstellen...

Als ik dan slechts 75% vergoed krijg (max €500,- per jaar), krijg ik dan maar 75% van die €30,- terug? Ook dat kan ik mij niet voorstellen. Maar ik snap niet helemaal hoe het wel zit.

Tips voor goede/betaalbare (studenten-) verzekeringen zijn ook welkom!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (3)

Hoe het zit met de tandarts ligt aan je aanvullende verzekering die je hebt/gaat afsluiten.Je krijgt dan tot bijvoorbeeld 400 per jaar vergoed en de rest betaal jezelf.Dat heeft niets met dat eigen risico te doen.
je eigen risico is voor medicijnen endergelijke.
Je moet gewoon op zorgvergelijk kijken welke verzekering bij jou situatie past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
€ 170 is voor basisverzekering en heeft tenzij je heel jong bent niet met tandartskosten te maken. Tandarts val niet onder de basis- of onder de aanvullende verzekering maar onder de aparte tandartsverzekering (3 verzekeringsvormen). Als student lijkt me het onderzoeken daarvan om verschillende redenen de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het wettelijk verplicht eigen risico houd in, dat je de eerste 170 euro aan kosten die je maakt per jaar zelf moet betalen.
Alleen hier zijn dan weer uitzonderingen op, zoals bv de huisarts, die valt daar weer niet onder.

Een voorbeeld, je krijgt medicijnen voorgeschreven die bij elkaar 200 euro kosten, dan dan moet jij 170 euro betalen, dat is jouw eigen risico, 30 euro wordt er dus door de zorgverzekeraar vergoed.

Krijg je een maand later wéér medicijnen voorgeschreven voor bv 150 euro, dan worden deze geheel vergoed want je hebt die 170 eigen risico al betaald, deze telt voor een kalenderjaar, van 1 januari tot 31 december.

Het zoeken naar een passende zorgverzekering is een hele klus.
Kijk goed naar wat voor kosten er voor jou zijn, heb je bv een bril of contactlenzen dan worden die vergoed door een aanvullende verzekering, maar let wel goed op de voorwaarde.
Bv je krijgt per 2 kalender jaren 100 euro vergoed, maar je betaalt voor de aanvullende verzekering bv 16 euro per maand, 16 x 24 (2 jaar) 384 euro, als je die aanvullende verzekering dus alleen neemt om de vergoeding van je bril dan ben je wel erg duur uit.

Ook tandarts kosten zijn de moeite waard om eens goed uit te rekenen of je het bedrag wat je aan aanvullende verzekering betaald, niet beter kan uitsparen, je loopt dan natuurlijk het risico dat je als je pech hebt, wel ineens een gepeperde rekening van je tandarts krijgt.
Daarom is het altijd verstandig om met je tandarts ook de kosten te bespreken, ik krijg bij mijn tandars altijd een keurige offerte van de kosten en de mogelijkheden bij een behandeling.
Zo is een wortelkanaal behandeling behoorlijk duur, maar je kan ook besluiten je kies te laten trekken, dat scheelt soms honderden euro's.

Succes met uitzoeken van een bij jou passende verzekering en vergeet niet dat je misschien ook recht hebt op zorgtoeslag, deze kan je aanvragen bij de belasting dienst.