waarom gaat de europese wet niet boven de nederlandse wet ingevolge transport vergunningen

in geheel europa mag je volgens de europese wet zonder transport vergunning tot maximaal 3500kg laden alleen in nedeland en belgie maar max 500kg dus een duitser - pool- frans transport bedrijf mag in nederland goederen vervoeren tot 3500 kg zonder vergunning en een nederlands bedrijf zonder vergunning maar 500kg en volgens de europese wet ben je pas boven 3500kg laadvermogen vergunning plichtig dus is mijn vraag gaat de europese wet niet boven de nederlandse dit is valse concurentie bij mij 10km verder mogen ze zonder vergunning 3000kg meer vervoeren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

Allereerst wil ik je duidelijk maken dat er geen Europese wetten bestaan, er bestaan slechts richtlijnen en verordeningen. Het verschil tussen deze twee is dat verordeningen rechtstreeks doorwerken in het land en dat richtlijnen eerst omgezet dienen te worden in nationale wetgeving. Richtlijnen zijn bovendien verbindend naar resultaat en niet naar de manier waarop zij geïmplementeerd worden.

De vraag is dus waar jij je op beroept? Als het een richtlijn is, kan het zo zijn dat de richtlijn nog niet omgezet hoeft te worden, omdat de implementatietermijn nog niet verstreken is. Dit is de termijn waarbinnen de richtlijn omgezet moet zijn in nationale wetgeving.

Een verordening heeft rechtstreekse werking, dit betekent dat deze direct werkt in Nederland. De nationale wetgevers mogen hier niet vanaf wijken.

Mijn conclusie is dus dat jij je waarschijnlijk beroept op een richtlijn, welke nog niet omgezet hoeft te zijn in nationale wetgeving. Dit is de reden dat de 'europese wet' (zoals jij het noemt) niet boven de Nederlandse wet gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen de transportsector zijn heel veel vergunningen en daarbij behorende uitzonderingen. denk dat je er beter van wordt om eens bij de Niwo te informeren hoe eea in elkaar steekt. Overigens is je stelling niet helemaal juist, bij binnenlands transport is juist eea aangepast tov europese regelgeving.